|
|
Večer, 25.12.2004
Slovenija za začasno premirje v OVSE ©
Blaž Zgaga, Ljubljana
Organizacija za varnost in sodelovanje v Evropi se razteza od kanadskega
Vancouvra do Vladivostoka na Daljnem vzhodu. Slovenske diplomate
čaka naporno leto, saj bo ob kritikah z vzhoda potrebna nepristranskost
Slovenije kot predsedujoče države
Na novega leta dan bo Slovenija pričela izvajati svoj največji
zunanjepolitični projekt po osamosvojitvi. Celo leto bo namreč predsedovala
Organizaciji za varnost in sodelovanje (OVSE), ki se razteza od
Vancouvra do Vladivostoka in v kateri sodeluje kar 55 držav, od
najbolj razvitih industrijskih in demokratičnih zahodnih držav pa
vse do zaostalih diktatur. Ker se v OVSE vse odločitve sprejemajo
soglasno, imajo vse članice možnost veta. Za marsikatero - drugod
zaradi nespoštovanja standardov človekovih pravic nezaželeno - članico
je OVSE pravzaprav tudi edina mednarodna organizacija, kjer lahko
uveljavi svojo voljo, zato si lahko le predstavljamo, za kako spolzek
diplomatski parket gre.
"Predsedovanje OVSE ne bo lahka naloga," je zunanji minister
dr. Dimitrij Rupel pred nedavnim pojasnjeval članom parlamentarnega
odbora za zunanjo politiko. Na zadnjem vrhu v Sofiji je bil zaradi
zadnjih nesoglasij v OVSE kar resno zaskrbljen. "Včasih se
zdi, da bolj ko govorimo o tem, da v Evropi ne smejo nastajati nove
delitve, bolj se soočamo z njimi," je dejal.
Organizacija severne poloble
Vsekakor je OVSE organizacija, ki je slovenski javnosti za razliko
od Evropske unije (EU) in zveze Nato, katerima smo se pridružili
letos, precej nepoznana. S 55 sodelujočimi državami namreč tvori
največjo regionalno mednarodno organizacijo na svetu. V regiji,
ki zavzema skorajda celotno severno poloblo, je OVSE predvsem instrument
za zgodnje opozarjanje, preprečevanje konfliktov, pokonfliktno obnovo
in krizno upravljanje. Po Helsinški sklepni listini, ki predstavlja
temeljni dokument OVSE, pa so zaveze sodelujočih držav na treh področjih
oziroma tako imenovanih košaricah: politično-vojaškem, ekonomsko-okoljevarstvenem
in na področju človekovih pravic. Prednostne naloge OVSE so sicer
utrjevanje skupnih vrednot držav članic in izgradnja demokratične
družbe, ki temelji na vladavini prava, nadalje preprečevanje lokalnih
konfliktov ter stabilizacija in vzpostavljanje miru na konfliktnih
območjih. In še soočanje z varnostnimi grožnjami ter preprečevanje
nastajanja novih političnih, ekonomskih in socialnih razlik.
OVSE sicer po mednarodnem pravu nima pravnega statusa kot številne
druge mednarodne organizacije. Torej njene odločitve za vključene
države, ki se prav zaradi tega naslavljajo kot "sodelujoče
države", niso pravno, temveč zgolj politično zavezujoče. Kljub
temu ima OVSE številne lastnosti mednarodnih organizacij, kot so
stalni organi odločanja, sedež in institucije, stalno osebje, redni
proračun in terenske misije.
Seznam članic je dolg: Albanija, Andora, Armenija, Avstrija, Azerbajdžan,
Belorusija, Belgija, Bosna in Hercegovina, Bolgarija, Ciper, Češka,
Danska, Estonija, Finska, Francija, Gruzija, Grčija, Hrvaška, Islandija,
Irska, Italija, Kanada, Kazahstan, Kirgizija, Latvija, Liechtenstein,
Litva, Luksemburg, Madžarska, Makedonija, Malta, Moldavija, Monako,
Nemčija, Nizozemska, Norveška, Poljska, Portugalska, Romunija, Rusija,
San Marino, Slovaška, Slovenija, Srbija in Črna gora, Sveti sedež,
-Španija, -Švedska, -Švica, Tadžikistan, Turčija, Turkmenistan,
Ukrajina, Uzbekistan, Velika Britanija in Združene države Amerike.
Poleg tega ima OVSE še posebne partnerske odnose s šestimi sredozemskimi
državami (Alžirija, Egipt, Izrael, Jordanija, Maroko in Tunizija)
in štirimi azijskimi (Afganistan, Japonska, Južna Koreja in Tajska).
Od konference do organizacije
Po mnenju nekaterih je OVSE ostanek "hladne vojne". In
če pogledamo zgodovino organizacije, je nekako res tako. V šestdesetih
letih prejšnjega stoletja, v času hladne vojne, ko sta bila predvsem
Evropa in svet razdeljena na Nato in Varšavski pakt in ko je grozil
vojaški spopad kataklizmičnih razsežnosti, je takratna Sovjetska
zveza predlagala sklic Evropske varnostne konference, katere cilj
bi bil sprejetje pravno zavezujočega dokumenta, s katerim bi potrdili
obstoječe meje v Evropi in oblikovali okvir gospodarskega sodelovanja
med Vzhodom in Zahodom.
Dejansko se je uradna zgodovina OVSE pričela 3. julija 1972, ko
so v Helsinkih odprli Konferenco o varnosti in sodelovanju v Evropi
(KVSE). S tem se je pričel tako imenovani helsinški proces. V tej
prvi fazi je 35 zunanjih ministrov vseh evropskih držav razen Albanije,
poleg sta bili zaradi svojih vojaških enot v Evropi še ZDA in Kanada,
sprejelo tako imenovano Modro knjigo in predstavilo stališča svojih
vlad glede varnosti in sodelovanja v Evropi ter nadaljnjega dela
konference.
Od septembra 1973 do julija 1975 je potekala druga faza, v kateri
so oblikovali sklepno listino KVSE. V zadnji, tretji fazi - od julija
do 1. avgusta 1975 - pa so sodelujoče države podpisale Helsinško
sklepno listino, ki danes predstavlja temelj OVSE.
V njej so sodelujoče države potrdile deset načel miroljubnega sožitja,
s katerimi so vzpostavljeni temeljni standardi odnosov med državami,
kakor tudi ravnanja držav do svojih državljanov. To so: suverena
enakost držav, izogibanje grožnji s silo in njeni uporabi, nedotakljivost
meja, ozemeljska celovitost držav, mirno reševanje sporov, nevmešavanje
v notranje zadeve, spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin,
enakopravnost in samoodločba narodov, sodelovanje med državami ter
izpolnjevanje obveznosti po mednarodnem pravu.
Prav prihodnje leto, ko bo Slovenija predsedovala OVSE, bo minilo
trideset let od podpisa Helsinške sklepne listine. Slovesno pa bodo
v prihodnjem letu zaznamovali tudi drugo pomembno obletnico - 15
let od podpisa Pariške listine za novo Evropo.
Velikim spremembam ob padcu Berlinskega zidu se je KVSE prilagodila
in prevzela nove naloge. S podpisom Pariške listine 21. novembra
1990 so bili postavljeni temelji za institucionalizacijo dotedanje
Konference o varnosti in sodelovanju v Evropi kot foruma za politična
posvetovanja. Tako so se na dve ali tri leta na ravni predsednikov
držav ali vlad pričela odvijati vrhunska zasedanja, v letih, ko
ni vrhunskega zasedanja, pa se države srečujejo na ravni zunanjih
ministrov. Leta 1990 je KVSE dobila tudi sekretariat, center za
preprečevanje konfliktov in urad za svobodne volitve. Leta 1992
se je KVSE institucionalno razširila za forum za varnostno sodelovanje,
visokega komisarja za narodne manjšine, ekonomski forum in finančni
odbor ekspertov v okviru odbora visokih uradnikov. KVSE je postala
bogatejša še za"predsedujočega", torej za državo, ki je
odgovorna za koordinacijo in posvetovanja o vseh aktualnih zadevah,
in generalnega sekretarja. Leta 1994 pa se je KVSE poleg nekaterih
organizacijskih sprememb in z dodatnimi institucijami prelevila
v Organizacijo za varnost in sodelovanje v Evropi, kot jo poznamo
danes.
Neformalni pogovori s 54 državami
Glavni organ OVSE za sprejemanje odločitev, politični dialog in
razpravo je Stalni svet, ki se sestaja enkrat tedensko na Dunaju.
Na njem veleposlaniki misij pri OVSE obravnavajo aktualno dogajanje
na vseh področjih delovanja in sprejemajo odločitve o nadaljnjih
aktivnostih. Glavnino dela diplomatov na Dunaju pa predstavljajo
neformalni sestanki. Prihodnje leto bo morala slovenska diplomatska
ekipa na Dunaju pod vodstvom veleposlanika Janeza Lenarčiča formalno
ali neformalno komunicirati s predstavniki 54 držav, zato je jasno,
da bo predsedovanje zanjo precej naporno opravilo. Po obsegu dela
bo neprimerljivo z dveletnim nestalnim članstvom v Varnostnem svetu
Organizacije združenih narodov, kateremu je Slovenija dva meseca
tudi predsedovala.
Ima pa dunajska ekipa z multilateralnim sodelovanjem precej izkušenj,
saj sta tako vodja misije Janez Lenarčič kot njegov namestnik Andrej
Benedejčič delovala pod vodstvom tedanjega veleposlanika Danila
Türka v New Yorku. Oba imata tudi veliko pomembnih kabinetnih izkušenj,
saj prihajata iz uradov predsednika vlade in predsednika republike.
Trenutno je zasedba na Dunaju precej okrepljena, saj je to zdaj
drugo največje diplomatsko predstavništvo Slovenije v tujini, takoj
za misijo pri EU. Posebno projektno skupino za OVSE pod vodstvom
Aleksandra Geržine so oblikovali tudi na ministrstvu za zunanje
zadeve.
Kako poteka predsedovanje, je Slovenija pobliže spoznala v tem
letu, ko je bila članica "trojke OVSE". Slednjo namreč
sestavljajo predsedujoča država, bivša predsedujoča in prihodnja
predsedujoča država. Sedanja trojka, Nizozemska, Bolgarija in Slovenija,
pa se bo z novim letom prelevila v postavo Bolgarije, Slovenije
in Belgije.
Kritike z vzhoda
V dunajski palači Hofburg, kjer je sedež OVSE, se dnevno sestajajo
diplomati iz 55 držav in tvorijo politični dialog o vseh aktualnih
dogajanjih od Vancouvra do Vladivostoka. Vendar v zadnjem času dialog
med njimi ne poteka več tako gladko kot v "idiličnih"
90. letih. Ponovno se namreč pojavljajo vse bolj opazne razlike
med vzhodom in zahodom, čeprav je zdaj ločnica po vstopu centralne
Evrope in pribaltskih držav v EU in Nato malce bolj vzhodno. Vrhunec
nesoglasij je nastal prav letos, tik preden bo Slovenija prevzela
predsedovanje OVSE. Julija letos so namreč članice Skupnosti neodvisnih
držav sprejele "moskovsko deklaracijo," v kateri so OVSE
očitale pristranskost. Dva meseca kasneje pa so kritike ponovile
še v kazahstanski Astani.
Bistvo kritik vzhodnega dela organizacije gre na račun po njihovem
pretiranega poudarka tretji "košarici" dela OVSE - področju
človekovih pravic. Rusija OVSE pogosto očita dvojna merila, pri
čemer opozarja na položaj ruske manjšine v pribaltskih državah.
Svoje je k "neuspehu" na zadnjem ministrskem zasedanju
v Sofiji prispeval še volilni zaplet v Ukrajini, kjer bodo volivci
ponovno odločali med "vzhodnim" Viktorjem Janukovičem
in "zahodnim" Viktorjem Juščenkom. Trenutno je OVSE -
očitno prav zaradi diplomatskih pritiskov vzhodnih članic - tudi
brez proračuna za prihodnje leto in brez novega generalnega sekretarja.
Razmere, v katerih se bo Slovenija podala na parket svetovne diplomacije,
torej niso nič kaj ugodne.
Slovenija med vzhodom in zahodom
Prav zato je iz javnih izjav zunanjega ministra Rupla in veleposlanika
Janeza Lenarčiča moč razbrati željo, da bi slovenska javnost manj
pričakovala od predsedovanja, kar je glede na vse večje razhajanje
med državami OVSE povsem razumljivo. V neformalnih razgovorih so
naši diplomati precej bolj zgovorni, vendar le pod pogojem, da ostanejo
anonimni. "Vsaka objavljena zadeva, ki je za eno od držav OVSE
neprijetna, nam lahko takoj povzroči resne probleme pri delu na
Dunaju," je pojasnil eden od diplomatov.
"Pričakovanja od našega predsedovanja ne smejo biti predimenzionirana.
OVSE namreč ni v najboljšem stanju, še vedno pa ima svoje mesto
v evropski varnostni strukturi. Predsedujoči tudi ne odloča o veliko
stvareh. Je prej posrednik med različnimi interesi in oblikovalec
konsenza. Vsaka država lahko blokira katerokoli odločitev. Zato
je važno, da si zadamo uresničljive cilje in z načinom vodenja naredimo
dober vtis," je povedal diplomat.
Prioritete slovenskega predsedovanja bo zunanji minister Dimitrij
Rupel predstavil 13. januarja na Dunaju, ko bo Slovenija dejansko
prevzela predsedovanje. Področji, za kateri je največ možnosti,
da bo o njiju doseženo soglasje, in ki bosta verjetno tudi prioriteti
slovenskega predsedovanja, sta okrepitev boja proti terorizmu in
vprašanje reforme OVSE. "Obstaja soglasje, da je reforma potrebna.
Ni pa soglasja o tem, v katero smer, saj so si vizije nasprotne.
Ker so nasprotovanja nekaterim spremembam tako močna, bo tu pomembno
vlogo igrala 'skupina uglednih osebnosti', ki bo pripravila zasnovo
reforme," je pojasnil diplomat. Naslednja vprašanja, kjer bi
se utegnilo brez večjih težav doseči soglasje, pa so še: boj proti
trgovini z ljudmi, vprašanje migracij, upravljanje mej, boj proti
vsem oblikam nestrpnosti, odpravljanje odvečnih zalog vojaškega
streliva in orožja in ukrepi za krepitev zaupanja med državami.
Več naj bi Slovenija poskušala narediti tudi na področju spremembe
vojaških doktrin držav OVSE.
Po mnenju našega diplomata se bo v odzivnosti predsedujočega na
aktualna dogajanja, kot je bil recimo zadnji zaplet v Ukrajini,
kazala tako učinkovitost predsedovanja, kakor tudi učinkovitost
OVSE kot mednarodne organizacije.
Ključ do uspeha je nepristranskost
Zelo pomembna pri predsedovanju bo brez dvoma nepristranskost. "Predstavljam
si, da bi v OVSE dosegli začasno premirje, v katerem nobena stran
ne bi dokončno zahtevala uveljavitve svojih standardov. Slovenija
ne bo mogla uveljavljati neke svoje politike, ampak bo posredovala,
da bi politike 55 držav našle skupni imenovalec. Slovenija želi
vsem trem dimenzijam OVSE - politično-vojaški, ekonomsko-okoljevarstveni
in človekovim pravicam - dati enako težo. Predsedovanje pa ne bo
lahka naloga," je pojasnil minister Rupel. "Vprašanje
reforme OVSE bo gotovo najtežje področje," je dodal.
Kot je povedal neimenovan slovenski diplomat, "slovensko predsedovanje
lahko vpliva na naše odnose z vsako državo. To bo poseben izziv.
Če bo Slovenija nepristranski razsodnik in oblikovalec soglasja,
bo nedvomno dvignila svoj ugled. Da bo res tako, se ne bomo smeli
ravnati recimo po stališčih EU ali katere druge velike države, ampak
le po načelih OVSE. Tako bo Slovenija v zahtevnem položaju. Kot
članica EU bo namreč morala jemati skupno stališče EU zgolj kot
eno od mnogih stališč."
Za Slovenijo naj bi bila načela OVSE biblija. V času predsedovanja
od standardov OVSE nikakor ne bo smela odstopati. Če bi recimo zagovarjala
samo evropske standarde, bi bil to recept za katastrofo. Zato bo
morala uporabljati subtilne metode in gledati predvsem na interese
OVSE kot celote, je dodal naš sogovornik. "Kot ponazoritev,
kako težavno je doseganje soglasja, naj navedem le, da mora predsedujoči
pri obrambi vrednot in standardov OVSE dobiti tudi soglasje tiste
države, ki prav te vrednote in standarde krši," je še pripomnil
sicer izkušeni diplomat.
Predsedovanje brez utvar
Formalno bo Slovenija prevzela predsedovanje OVSE že čez osem dni.
Ob tem se bo takoj soočila s še vedno nesprejetim proračunom, pa
tudi z izbiro novega generalnega sekretarja OVSE. Oboje je posledica
nesoglasij med vzhodom in zahodom severne poloble. Vsekakor si ni
treba delati utvar, da bo lahko Slovenija kot predsedujoča čez noč
pomirila nesoglasja med velikimi državami in rešila vse probleme
znotraj birokratskega aparata OVSE, kot tudi v jugovzhodni Evropi,
vzhodni Evropi, na Kavkazu in Srednji Aziji, kjer ima organizacija
svoje misije. Kot je videti, se bo Slovenija osredotočila predvsem
na to, da tehnično brezhibno in nepristransko izvede svojo prvo
tako veliko diplomatsko nalogo.
Prav med predsedovanjem se bo pokazalo, koliko bo našim diplomatom
manjkalo državno letalo za prevoz pomembnih oseb, medtem ko utegne
zaželeno nepristranskost nemara ogroziti tudi napovedana okrepitev
odnosov z ZDA, kar je eden od strateških ciljev nove slovenske vladne
koalicije.
Do naslednjega ministrskega zasedanja, ko se bo 5. in 6. decembra
2005 v Ljubljani zbralo 55 zunanjih ministrov, bo znano, koliko
je bilo predsedovanje uspešno in koliko ne. Slovenija pa s tem in
tudi s sledečim predsedovanjem EU postaja vse bolj normalna država,
ki skuša po svojih močeh in zmožnostih odgovorno opravljati svojo
nalogo v mednarodni skupnosti.
© Pravice pridržane. Vsaka uporaba besedila ali njegovega
dela je dovoljena le s predhodnim soglasjem avtorja.
- Prispevek
v elektronski obliki .pdf
(slovensko besedilo - 177 kB)

|
|
|
Prednostne naloge OVSE v letu 2005
slovensko: (142 kB)
Pogosto zastavljena vprašanja
več >>>
Publikacija Kultura dialoga: norme načela,
zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih
slovensko: (1,15 MB)
Pilotni projekt izobraževanja o človekovih
pravicah
več
>>>
|
|
V središču
Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>>
OSCE Chairmanship Newsletter >>>
Kontakt
Ministrstvo za zunanje zadeve
Prešernova 25
SI- 1000 Ljubljana
Telefon: +386 1 478 2000
Telefaks:+386 1 478 2340
E-pošta: gp.mzz@gov.si
o strani >>>
|