|
|
STA, 30.12.2004
Sklop vesti pred prevzemom predsedovanja
OVSE
Nadja Podobnik, Polona Štekar, Vesna Rojko, Mihael Šušteršič, Ljubljana
Slovenija s 1. januarjem prevzame enoletno predsedovanje
OVSE (I) ©
piše Nadja Podobnik
Ljubljana/Dunaj, 30. decembra (STA) - Slovenija bo s 1. januarjem
2005 prevzela predsedovanje Organizaciji za varnost in sodelovanje
v Evropi (OVSE). Tako bo leto dni skrbela, da bo delo v tej največji
regionalni varnostni organizaciji na svetu teklo gladko, skušala
pa bo pripomoči tudi k njeni uspešni reformi. Kot poudarjajo slovenski
diplomati, bo predsedovanje OVSE velik izziv. Vlogo Slovenije na
čelu organizacije vidijo predvsem v nepristranskem posredovanju,
zbliževanju interesov in oblikovanju soglasja, kar pa bo trd oreh
v organizaciji, kjer 55 držav odločitve sprejema po načelu konsenza,
poleg tega pa jo tarejo notranja nesoglasja. Na položaju predsedujočega
OVSE bo bolgarskega kolega Solomona Pasija nasledil vodja slovenske
diplomacije Dimitrij Rupel.
Slovenija bo morala že takoj ob prevzemu predsedovanja ugrizniti
v kar nekaj kislih jabolk: predhodnici Bolgariji namreč ni uspelo
pripeljati do konca pogovorov o tem, kdo bo na položaju generalnega
sekretarja OVSE nasledil Jana Kubiša, niti doseči dogovora o proračunu
organizacije za leto 2005. Posebej slednje je zelo pereče in čeprav
po ocenah diplomatov zaradi nesprejetja proračuna ne grozi zamrznitev
delovanja OVSE, bo potrebno čim prej doseči vsaj dogovor o začasnem
financiranju organizacije. Zadnja možnost za dosego dogovora o proračunu
je sicer današnje zasedanje stalnega sveta OVSE.
Zelo občutljivo vprašanje, ki bo na "jedilniku" slovenskega
predsedovanja, je tudi reforma OVSE. V organizaciji sicer obstaja
konsenz, da je reforma potrebna, zelo pa se razlikujejo stališča
o tem, kakšna naj bi bila. V zadnjem času je bilo sicer največ pozivov
k spremembam s strani Rusije in drugih članic Skupnosti neodvisnih
držav.
Moskva organizaciji očita, da se preveč ukvarja s problematiko
zaščite človekovih pravic, ki naj bi jo še posebej vsiljevala Vzhodu.
Prav tako ji ni všeč, da so skoraj vse misije za opazovanje volitev
"vzhodno od Dunaja", premalo pa se OVSE po njenem mnenju
ukvarja z varnostnimi in gospodarskimi zadevami. Eno od vprašanj,
na katera naj bi reforma odgovorila, je tudi morebitna odprava načela
konsenza, kar seveda otežuje sprejemanje odločitev v OVSE.
Razmislek o tem, kako reformirati organizacijo, so države na ministrskem
zasedanju v začetku decembra v Sofiji sklenile zaupati skupini uglednih
osebnosti. Tako bo ena od prvih nalog vodje slovenske diplomacije
v vlogi predsedujočega OVSE pismo vsem sodelujočim državam s pozivom,
naj predlagajo kandidate za to skupino. Minister Rupel bo kot predsedujoči
OVSE tudi nekakšna kontaktna točka skupine uglednih osebnosti, ki
naj bi svoje poročilo pripravila do konca junija.
Slovenija prevzema predsedovanje OVSE v času, ko se ta sooča z
že nekaj časa tlečimi notranjimi nesoglasji. Poleg že omenjenega
nezadovoljstva Rusije in nekaterih drugih držav (izrazile so ga
tudi v kar dveh dokumentih), na zasedanju v Sofiji zaradi nesoglasij,
znova predvsem z Moskvo, ni bila sprejeta sklepna deklaracija, kar
se ni zgodilo prvič. Ena od točk, kjer države niso dosegle soglasja
o besedilu deklaracije, so bile t.i. zaveze iz Carigrada, predvsem
umik ruskih sil iz Moldavije in Gruzije.
Slovenija je v letih samostojnosti razvila dobre odnose z Rusijo
in nekateri politični analitiki se sprašujejo, ali bi lahko predsedovanje
OVSE nanje negativno vplivalo. Minister Rupel je po srečanju z ruskim
kolegom Sergejem Lavrovom v Sofiji povedal, da ima Rusija pozitiven
vtis o slovenskem predsedovanju. Lavrovu je takrat tudi pojasnil,
da "Slovenija nima svoje agende v smislu, da bi želela v OVSE
uveljaviti določene interese, ampak želi tisto, kar obstaja v OVSE,
zbrati, med seboj uskladiti in upoštevati tudi stališča Rusije kot
ene od zelo pomembnih držav".
Po mnenju Ljubljane bo potrebno v času predsedovanja OVSE predvsem
delati na ciljih, ki so uresničljivi, torej tistih, kjer obstajajo
dobre možnosti za dosego konsenza; Slovenija pa se lahko izkaže,
če bo uspela razviti tak način vodenja organizacije, kjer bo uspešno
odigrala vlogo nepristranskega posrednika, zbliževalca interesov
in oblikovalca soglasja.
Prednostne naloge dela OVSE v letu 2005 bo minister Rupel uradno
predstavil 13. januarja na zasedanju stalnega sveta OVSE na Dunaju.
Kot opozarjajo diplomati, pri določanju prioritet dela ne gre v
prvi vrsti za prioritete predsedujoče države, ampak za upoštevanje
prioritet celotne organizacije in sodelujočih držav, pri čemer bo
morala Ljubljana zagotoviti kontinuiteto dela, ki so ga zastavile
prejšnje predsedujoče, in uresničiti naloge, določene v Sofiji,
ter se seveda odzivati na sprotne pomembne dogodke.
Zunanjega ministra kot predsedujočega OVSE sicer čakajo številna
potovanja v tujino, saj je med drugim pristojen za predstavljanje
OVSE navzven ter nadzorovanje njenih aktivnosti, povezanih s preprečevanjem
konfliktov, kriznim upravljanjem in pokonfliktno obnovo. Tako Rupel
v začetku leta načrtuje obiske na sedežu zveze NATO v Bruslju, v
Rusiji, Moldaviji in Srednji Aziji. Februarja bo srečanje trojke
OVSE in vodstva Evropske unije ter zimsko zasedanje Parlamentarne
skupščine OVSE, za marec pa so predvideni obiski na južnem Kavkazu,
v ZDA ter pripravljalni seminar za ekonomsko dimenzijo OVSE v Kijevu.
Aprila bo OVSE po napovedih ministra nadaljevala aktivnosti v JV
Evropi, v načrtu ima tudi udeležbo na konferenci v Seulu, sestanek
o nasilju nad ženskami v Parizu ter nastop v Varnostnem svetu ZN.
Maja bo v Varšavi vrh Sveta Evrope, v Pragi bo ekonomski forum,
za junij pa je v španski Cordobi napovedana konferenca o antisemitizmu.
Julija bodo obeležili 30-letnico OVSE oziroma njene predhodnice
KVSE, v Washingtonu bo letna konferenca Parlamentarne skupščine,
v načrtu pa je med drugim še srečanje trojke OVSE.
Ob vseh teh potovanjih je nerodno dejstvo, da Slovenija nima vladnega
letala. Kot je nedavno dejal premier Janez Janša, vlada položaj
glede letala še preučuje. Napovedal je, da bodo z ministri, če bo
možno, uporabljali redne letalske lete, sčasoma pa bodo poiskali
najboljšo rešitev. Zaradi nalog, ki čakajo Slovenijo, med katerimi
je tudi predsedovanje OVSE, pa bo treba iskati še druge možnosti;
možen je tudi najem letala, je dodal.
Kandidaturo za predsedovanje OVSE v letu 2005 je že leta 1999 na
vrhunskem srečanju organizacije v Carigradu vložil takratni slovenski
premier Janez Drnovšek, zunanji ministri držav OVSE pa so odločitev,
da bo Slovenija dobila predsedovanje, sprejeli decembra 2002 na
zasedanju v Portu. Tako je bil vodja slovenske diplomacije v letu
2004 že član trojke OVSE, v kateri so zunanji ministri trenutno
predsedujoče države ter njene predhodnice in naslednice.
Slovenska vlada je za projekt predsedovanja OVSE v proračunih za
leta 2004, 2005 in 2006 namenila skupaj dobrih 2,6 milijarde tolarjev,
od tega seveda največ, 2,1 milijarde, za čas predsedovanja - leto
2005. Posebno pozornost so namenili tudi izbiri kadrov in med drugim
na zunanjem ministrstvu že decembra 2003 ustanovili projektno skupino
za OVSE, ki so jo ves čas krepili, tako da zdaj šteje 16 strokovnjakov,
večinoma diplomatov. Zdaj je projektna skupina ustanovljena na vladni
ravni, vodi pa jo nekdanji zunanji minister Boris Frlec.
Tudi na Dunaju, kjer je sedež OVSE, je Slovenija okrepila svojo
misijo. Na njenem čelu je veleposlanik Janez Lenarčič, ki bo leto
dni predsedoval stalnemu svetu OVSE. Eden od vrhuncev slovenskega
predsedovanja OVSE bo izvedba ministrskega zasedanja organizacije,
ki bo 5. in 6. decembra 2005 v Ljubljani, predvidoma na Gospodarskem
razstavišču. To bo velik organizacijski zalogaj, saj na srečanju
pričakujejo delegacije iz 55 držav OVSE, predstavnike partnerskih
držav in drugih mednarodnih organizacij ter številne novinarje.
S pripravo zasedanja se ukvarja posebna delovna skupina.
SLOVENCI
V OVSE (II) ©
piše Nadja Podobnik
Ljubljana, 30. decembra (STA) - Enoletno slovensko predsedovanje
Organizaciji za varnost in sodelovanje v Evropi (OVSE) bo izjemno
zahtevna naloga, saj gre za organizacijo s kar 55 sodelujočimi državami,
katere dejavnosti in strukture so zelo razvejane, poleg tega pa
jo ta čas pestijo še notranja nesoglasja. To zahteva tudi močno
kadrovsko zasedbo, čemur je Ljubljana že v obdobju priprav na predsedovanje
po trditvah predstavnikov MZZ posvetila veliko pozornosti ter skušala
poiskati najustreznejše ljudi za uresničitev projekta.
Na čelu diplomatov, ki bodo usmerjali slovensko predsedovanje,
bo zunanji minister Dimitrij Rupel kot predsedujoči OVSE, pomagali
pa mu bodo vladna projektna skupina za OVSE na čelu z Borisom Frlecem,
stalna slovenska misija pri OVSE, ki jo vodi veleposlanik Janez
Lenarčič, ter predstavniki ostalih ministrstev, ustanov in služb
vlade.
Ministra Rupla (58) v vlogi predsedujočega organizaciji med drugim
čakajo številne poti v države OVSE in na krizna območja, sestanki,
posvetovanja in konference. Predsedujoči je v obdobju leta dni,
ko je na čelu organizacije, namreč odgovoren za izvedbo in usklajevanje
aktivnosti OVSE, predstavljanje OVSE navzven ter nadzorovanje njenih
aktivnosti, povezanih s preprečevanjem konfliktov, kriznim upravljanjem
in pokonfliktno obnovo. Za uresničevanje vseh teh nalog naj bi minister
po nekaterih ocenah porabil kar okoli 70 odstotkov svojega časa.
Da bi čim uspešneje izpeljali projekt predsedovanja, je slovenska
vlada ustanovila posebno projektno skupino za OVSE in za njenega
vodjo prejšnji teden imenovala izkušenega diplomata, nekdanjega
vodjo slovenske diplomacije in do pred nedavnim veleposlanika v
Haagu Borisa Frleca (68). Slovenija ima sicer projektno skupino
za OVSE že od decembra 2003, vendar je bila doslej ustanovljena
na ravni zunanjega ministrstva in jo je vodil Aleksander Geržina,
še pred njim pa sedanji slovenski veleposlanik v Washingtonu Samuel
Žbogar.
Skupaj se v projektni skupini v Ljubljani s projektom predsedovanja
OVSE zdaj neposredno ukvarja 12 diplomatov z zunanjega ministrstva,
štirje predstavniki drugih resorjev (ministrstev za obrambo in notranje
zadeve idr.) ter dve administrativni sodelavki, zunanji minister
Rupel pa je po zadnji seji vlade napovedal nadaljnjo krepitev skupine.
Projektna skupina ima pomembno nalogo, saj bo zagotavljala vsebinsko
in tehnično podporo dejavnostim zunanjega ministra kot predsedujočega
OVSE in stalne misije Slovenije pri OVSE na Dunaju. Zadolžena je
za spremljanje dejavnosti v OVSE in aktivno vodenje politike predsedujočega.
Pristojna je tudi za preverjanje in potrditev predlogov odločitev
ter zagotavlja usklajevanje o vsebini dela znotraj MZZ in z drugimi
resornimi ministrstvi. Poleg tega skrbi za stik s sekretariatom
OVSE na Dunaju in institucijami OVSE v Varšavi, Haagu in Pragi.
Naporno bo tudi delo stalne misije Slovenije na sedežu OVSE na
Dunaju, kjer zdaj deluje 12 diplomatov in štirje administrativni
sodelavci. Misija namreč v času predsedovanja vodi celoten proces
na Dunaju, kjer potekajo pogajanja, usklajevanja besedil ipd. Tako
je pristojna za oblikovanje predlogov, njihovo usklajevanje z drugimi
delegacijami, uresničevanje odločitev in vsebinsko pokrivanje delokroga
OVSE.
Misijo na Dunaju vodi izredni in pooblaščeni veleposlanik Janez
Lenarčič (37), stalni predstavnik Slovenije pri OVSE. Lenarčič,
ki ima izkušnje na področju multilateralne diplomacije - med drugim
je v času slovenskega predsedovanja Varnostnemu svetu ZN služboval
na slovenski misiji pri ZN v New Yorku -, bo leto dni predsedoval
stalnemu svetu OVSE, v katerem so veleposlaniki vseh 55 držav OVSE.
Drugi člani slovenske misije na Dunaju pa bodo vodili posamezne
organe, npr. svetovalni odbor za upravljanje in finance, pododbor
za ekonomske in okoljevarstvene zadeve, pripravljalni odbor ipd..
Predsedujoči OVSE lahko imenuje tudi svoje posebne odposlance in
morda bo zunanji minister Rupel katerega od njih, če se izkaže potreba
za takšno imenovanje, izbral med uglednimi slovenskimi predstavniki.
Seveda pa se morajo z imenovanji strinjati vse države OVSE.
OVSE
- OD KONFERENCE DO ORGANIZACIJE (III) ©
piše Vesna Rojko
Ljubljana/Dunaj, 30. decembra (STA) - Organizacija za varnost in
sodelovanje v Evropi (OVSE) je edinstvena in s 55 sodelujočimi državami
največja regionalna mednarodna varnostna organizacija, katere nastanek
sega v 70. leta prejšnjega stoletja. Kljub številnim spremembam
v varnostno-političnih razmerah od njenega nastanka, točneje začetka
t.i. helsinškega procesa leta 1973, je za Konferenco o varnosti
in sodelovanju v Evropi (KVSE), sedaj OVSE, značilno široko razumevanje
varnosti, po katerem so zaščita in promocija človekovih pravic in
temeljnih svoboščin ter sodelovanje na gospodarskem in okoljevarstvenem
področju enako pomembni za ohranitev miru in stabilnosti kot politično-vojaška
vprašanja.
Te tri glavne dimenzije varnosti so medsebojno povezane, soodvisne
in komplementarne, skratka nedeljive. Izhajajoč iz takšne opredelitve
varnosti imajo sodelujoče države enako vlogo pri zagotavljanju varnosti
v Evropi in kot take sodelujejo pri preprečevanju kriz in zmanjševanju
nevarnosti poslabšanja že obstoječih kriz. Načelo take kooperativne
varnosti je med drugim izraženo tudi v dejstvu, da imajo vse sodelujoče
države enak status in da se odločitve praviloma sprejemajo soglasno.
Široko naravo razumevanja varnosti organizacija izraža tudi preko
dejavnosti v vseh fazah konfliktov - od opozarjanja in preprečevanja
konfliktov do kriznega upravljanja in pokonfliktni obnovi, ki so
tudi med glavnimi nalogami OVSE. Mednje sodijo tudi preventivna
diplomacija, varstvo človekovih pravic, nadzor nad orožjem, ukrepi
za krepitev zaupanja in varnosti, krepitev civilne družbe, demokratizacija,
izgradnja institucij, opazovanje volitev, vzpostavitev sodnega sistema,
usposabljanje policije ter boj proti terorizmu, organiziranemu kriminalu
in trgovini z ljudmi.
OVSE je sicer edinstvena organizacija. Na eni strani po mednarodnem
pravu nima pravnega statusa, tako da so so njene odločitve za sodelujoče
države politično in ne pravno obvezujoče. Po drugi pa ima večino
atributov mednarodnih organizacij, kot so stalni organi odločanja,
stalni sedež (na Dunaju), institucije, stalno osebje, redni proračun
ter misije in urade v različnih državah.
Zgodovina OVSE sega v sredino 60. let prejšnjega stoletja, ko je
takratna Sovjetska zveza v času popuščanja napetosti med hladno
vojno in povečanju stikov med Zahodom in Zahodom predlagala sklic
Evropske varnostne konference, ki bi sprejela pravno zavezujoč tekst,
s katerim bi potrdili obstoječe meje v Evropi in postavili okvir
gospodarskega sodelovanja med Vzhodom in Zahodom. Zamisel so takoj
pozdravile evropske nevtralne in neuvrščene države, sklic konference
pa je postal mogoč, ko je SZ v začetku 70. let pristala na pogoje
zveze NATO, med katerimi so bili sodelovanje ZDA in Kanade na konferenci
ter štiristranski dogovor o vnovični potrditvi statusa Berlina.
Tako se je lahko začel t.i. helsinški proces, katerega začetek
označuje otvoritev Konference o varnosti in sodelovanju v Evropi
(KVSE) v Helsinkih 3. julija 1973. V tej prvi fazi procesa, ki je
trajala do 9. julija, je 35 zunanjih ministrov iz vseh evropskih
držav (razen Albanije), ZDA in Kanade sprejelo t.i. modro knjigo
in predstavilo stališča svojih vlad glede varnosti in sodelovanja
v Evropi ter nadaljnjega delovanja konference. Na srečanju od 30.
julija do 1. avgusta 1975 je 35 predsednikov držav oziroma vlad
v Helsinkih podpisalo Helsinško sklepno listino. Z njenim podpisom
so se države dogovorile za nadaljevanje s konferenco začetega multilateralnega
procesa.
Helsinška sklepna listina, ki pomeni temeljni dokument OVSE, potrjuje
deset načel miroljubnega sožitja (t.i. helsinški dekalog), s katerimi
so bili vzpostavljeni temeljni standardi o odnosih med državami
ter standardi ravnanja držav do svojih državljanov. Ta načela so:
1. suverena enakost držav; 2. izogibanje grožnji s silo in njeni
uporabi; 3. nedotakljivost meja; 4. ozemeljska celovitost držav;
5. mirno reševanje sporov; 6. nevmešavanje v notranje zadeve; 7.
spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin; 8. enakopravnost
in samoodločba narodov; 9. sodelovanje med državami; ter 10. izpolnjevanje
obveznosti po mednarodnem pravu. Vzpostavljene so bile tudi že omenjene
tri dimenzije sodelovanja.
S helsinškim procesom so države udeleženke dobile stalen kanal
komunikacije, pravila obnašanja in dolgoročen program sodelovanja.
Proces je tako podprl stabilizacijo in miroljubne spremembe v Evropi.
"Evropeiziral" pa je tudi bipolarno ozračje s tem, da
je v evropskem sistemu varnosti vzpostavil neuvrščene in nevtralne
države kot enakopravne članicam Varšavskega pakta in zveze NATO.
Človekove pravice, dolgo tabu v odnosih Vzhoda in Zahoda, pa so
s helsinško listino postale legitimni predmet dialoga. V 70. in
80. letih prejšnjega stoletja je tako KVSE prispevala k preseganju
ideoloških delitev.
S padcem komunizma, ki ga je simboliziral padec Berlinskega zidu
konec leta 1989, se je dramatično spremenila evropska varnost, z
njo pa tudi KVSE, ki je morala svoje aktivnosti prilagoditi nastalim
razmeram in prevzeti nove naloge. Tako je bila 21. novembra 1990
podpisana Pariška listina za novo Evropo, ki je postavila prve temelje
za institucionalizacijo KVSE kot foruma za politične konzultacije.
V tem okviru so se med drugim dogovorili za politične konzultacije
na ravni predsednikov držav oziroma vlad vsaki dve leti, pa tudi,
da se zunanji ministri sestajajo najmanj enkrat letno kot formalni
svet. Oblikovan je bil tudi sekretariat, center za preprečevanje
konfliktov in urad za svobodne volitve. Aprila leta 1991 je bila
ustanovljena Parlamentarna skupščina KVSE.
Po razpadu nekdanje Jugoslavije in Sovjetske zveze so zaradi novih
nevarnosti in izzivov evropski varnosti in potrebe po skoraj dnevnih
akcijah pospešili in razširili proces institucionalizacije. Tako
so leta 1992 med drugim oblikovali položaj generalnega sekretarja,
prva dolgoročna misija KVSE pa je bila napotena na Kosovo, Sandžak
in v Vojvodino jeseni leta 1992. KVSE se je tako v začetku 90. let
iz procesa razvila v organizacijo, kar je logično vodilo v njeno
preimenovanje v Organizacijo za varnost in sodelovanje v Evropi.
Odločitev je bila sprejeta na vrhu v Budimpešti decembra 1994, stopila
pa veljavo 1. januarja 1995.
Ob tem so se organi preimenovali - med drugim Svet KVSE v ministrski
svet. Povečale so se pristojnosti predsedujočega OVSE, generalnega
sekretarja, visokega komisarja za narodne manjšine ter urada za
demokratične institucije in človekove pravice (ODIHR). Slednji je
med pomembnejšimi organi OVSE, saj je tisti, ki določa volilne opazovalce
in skrbi za demokratičnost volitev. Visoki komisar za narodne manjšine
je pristojen za zgodnje ugotavljanje in reševanje medetničnih napetosti,
ki bi lahko ogrozile mir. Ministrski svet, na katerem se sestajajo
zunanji ministri držav praviloma enkrat letno oziroma v letih, ko
ni vrha, potrjuje odločitve, ki jih sprejema stalni svet OVSE. Ta
je glavni organ za sprejemanje odločitev in politični dialog. V
njem so stalni predstavniki držav pri OVSE, ki se enkrat tedensko
(praviloma ob četrtkih) sestajajo na Dunaju.
Na vrhunskih zasedanjih se predsedniki vlad oziroma držav sestajajo
praviloma na dve leti, a jih je bilo doslej le šest, nazadnje v
Carigradu leta 1999, ko so sprejeli Listino o evropski varnosti,
s katero so določili vlogo organizacije v novem stoletju. Velikega
pomena za delovanje organizacije je tudi predsedujoči OVSE, minister
za zunanje zadeve države, ki tisto leto predseduje OVSE. Odgovoren
je za izvedbo in usklajevanje aktivnosti OVSE, pri čemer mu pomagajo
generalni sekretar, ki je njegov predstavnik, in ministrska trojka.
Parlamentarna skupščina OVSE pa trenutno šteje 317 poslancev iz
sodelujočih držav in se sestaja dvakrat letno.
Kljub institucionalizaciji in novim nalogam v skladu z varnostnimi
spremembami pa se ni spremenil značaj organizacije, saj še vedno
v prvi vrsti ostaja instrument zgodnjega preprečevanja in opozarjanja
na konflikte ter kriznega upravljanja. Tudi v sodobnosti pa ji ne
manjka izzivov, saj se že nekaj času sooča z notranjimi nesoglasji,
predvsem z nezadovoljstvom nekaterih članic Skupnosti neodvisnih
držav na čelu z Rusijo, ki so v Moskovski deklaraciji in Pozivu
iz Astane zahtevale reformo OVSE, saj menijo, da ima dvojna merila
pri obravnavi težav na območju njihovih držav.
ORGANI, INSTITUCIJE IN STRUKTURA OVSE (IV) ©
pripravil Mihael Šuštaršič
Ljubljana/Dunaj, 30. decembra (STA) - Ko bo Slovenija s 1. januarjem
2005 prevzela predsedovanje Organizaciji za varnost in sodelovanje
v Evropi (OVSE), bo prevzela tudi vodenje in upravljanje strukture
te organizacije. OVSE po mednarodnem pravu sicer nima pravnega statusa
mednarodne organizacije, kljub temu pa ima številne lastnosti le-teh
- ima stalne organe odločanja, stalni sedež in institucije, stalno
osebje, redni proračun in misije ter urade v številnih državah.
Glavni organ organizacije je stalni svet, med organe odločanja pa
spadajo še forum za varnostno sodelovanje, visoki svet in ekonomski
forum. Za OVSE so še posebej pomembna vrhunska zasedanja, ki potekajo
praviloma vsaki dve leti, vmes pa se sestaja ministrski svet. Za
izvajanje političnih odločitev pa ima organizacija tudi razvejano
strukturo pomožnih organov in institucij. Med najpomembnejšimi je
zagotovo predsedujoči OVSE; z novim letom bo to postal slovenski
zunanji minister Dimitrij Rupel.
ORGANI ODLOČANJA
STALNI SVET je glavni organ OVSE za sprejemanje odločitev, politični
dialog in razpravo. Sestavljajo ga stalni predstavniki sodelujočih
držav pri OVSE, ki se enkrat tedensko (praviloma ob četrtkih) sestajajo
na Dunaju in obravnavajo aktualno dogajanje na vseh področjih delovanja
ter sprejemajo odločitve glede nadaljnjih aktivnosti. Stalni svet
se občasno sestaja na ravni političnih direktorjev kot okrepljeni
stalni svet. Poleg formalnih zasedanj stalnega sveta potekajo na
Dunaju tudi številni neformalni sestanki ter sestanki posameznih
odborov, ki omogočajo izmenjavo mnenj glede številnih zadev, obravnavanih
v okviru OVSE.
FORUM ZA VARNOSTNO SODELOVANJE enkrat tedensko na Dunaju razpravlja
in sprejema odločitve glede vojaških vidikov varnosti in stabilnosti
na področju OVSE. Ima samostojen mandat in lasten štirimesečni ciklus
predsedovanja, ločen od predsedovanja OVSE. Glavni cilji so pogajanja
o nadzoru nad orožjem, razorožitvi in ukrepih za krepitev varnosti
in zaupanja; redne konzultacije in intenzivno sodelovanje pri zadevah,
povezanih z varnostjo; zmanjševanje tveganja konfliktov in uresničevanje
dogovorjenih ukrepov.
VISOKI SVET, ki ga sestavljajo politični direktorji z zunanjih
ministrstev držav OVSE, pripravlja delo in uresničuje odločitve
ministrskega sveta, hkrati pa tudi nadzira in usklajuje delo OVSE
v času med zasedanji tega organa. Proces institucionalizacije OVSE
je sicer številne naloge visokega sveta prenesel na stalni svet,
zato se je visoki svet od leta 1997 letno v Pragi sestajal le še
kot EKONOMSKI FORUM, ki naj bi spodbujal dialog o tranziciji in
razvoju v tržno gospodarstvo. Ta forum predstavlja priložnost za
izmenjavo pogledov na aktualna ekonomska vprašanja ter predstavitev
praktičnih rešitev razvoja sistema prostega trga in gospodarskega
sodelovanja med državami.
VRHUNSKO ZASEDANJE je najvišji politični organ za določanje prednostnih
usmeritev in nalog organizacije. Predsedniki držav oz. vlad držav
OVSE se sestajajo praviloma vsaki dve leti. Zadnje tako zasedanje
je bilo leta 1999 v Carigradu. Pred vsakim vrhunskim zasedanjem
poteka tudi PREGLEDNA KONFERENCA, na kateri preučijo aktivnosti
in uresničevanje sprejetih odločitev in zavez ter pripravijo osnutke
dokumentov, odločitve in izjave, ki naj bi jih sprejeli na vrhunskem
zasedanju.
MINISTRSKI SVET se na ravni zunanjih ministrov sodelujočih držav
OVSE sestaja v letih, ko ni vrhunskih zasedanj. Na zasedanju zunanji
ministri razpravljajo o vseh pomembnih zadevah s področja delovanja
OVSE, pregledajo in ocenijo aktivnosti organizacije ter zagotovijo
njihovo usklajenost z osnovni političnimi cilji OVSE. Sprejemajo
tudi odločitve glede nadaljnjega dela. Ministrskemu svetu, ki praviloma
poteka v predsedujoči državi, predseduje predsedujoči OVSE.
SEDEŽ OVSE: Organizacija ima sedež na Dunaju. Nekateri uradi in
institucije, ki delujejo v njenem okviru, so še v Koebenhavnu, Ženevi,
Haagu, Pragi in Varšavi. Poleg teh deluje tudi 18 terenskih misij
na področju Jugovzhodne Evrope, Vzhodne Evrope, Kavkaza in Srednje
Azije.
OSTALE STRUKTURE IN INSTITUCIJE
PREDSEDUJOČI OVSE je minister za zunanje zadeve države, ki tisto
leto predseduje OVSE. Odgovoren je za izvedbo in usklajevanje aktivnosti
OVSE, pri čemer mu pomagajo GENERALNI SEKRETAR in MINISTRSKA TROJKA
OVSE, t.j. prejšnji, sedanji in prihodnji predsedujoči organizaciji.
Osrednje naloge predsedujočega obsegajo pripravo dnevnega reda dela,
koordinacijo aktivnosti posameznih organov in institucij OVSE, predstavljanje
organizacije navzven ter nadzorovanje aktivnosti, povezanih s preprečevanjem
konfliktov, kriznim upravljanjem in pokonfliktno obnovo.
PARLAMENTARNA SKUPŠČINA, ki trenutno šteje 317 poslancev iz sodelujočih
držav OVSE in se sestaja dvakrat letno, naj bi spodbujala večjo
vključenost predstavnikov nacionalnih parlamentov v aktivnosti OVSE,
zlasti na področju krepitve demokratičnih institucij v državah OVSE,
pri razvoju in promoviranju mehanizmov za preprečevanje in reševanje
konfliktov ter razvoju institucij OVSE. Posebej aktivna je na področju
opazovanja volitev. Sedež sekretariata Parlamentarne skupščine je
v Koebenhavnu, predsednik skupščine pa je Alcee Hastings.
GENERALNI SEKRETAR deluje kot predstavnik predsedujočega OVSE,
njegove naloge pa so upravljanje s strukturami in operacijami OVSE,
pa tudi aktivno sodelovanje s predsedujočim OVSE pri pripravi in
vodenju sestankov ter predstavljanje politike in delovanja OVSE
v mednarodnem okviru. Prav tako redno poroča organom OVSE o aktivnostih
sekretariata in terenskih misij ter pripravlja letno poročilo OVSE.
Generalnega sekretarja na predlog predsedujoče države za tri leta
potrdi ministrski svet z možnostjo podaljšanja za dve dodatni leti.
Funkcijo generalnega sekretarja OVSE trenutno opravlja Jan Kubiš.
SEKRETARIAT pod vodstvom GENERALNEGA SEKRETARJA zagotavlja administrativno
podporo zasedanjem stalnega sveta, vodenje arhiva OVSE, distribucijo
dokumentov na zahtevo sodelujočih držav, informiranje javnosti o
glavnih aktivnostih OVSE ter operativno podporo celotni organizaciji.
Sekretariat ima sedež na Dunaju, sestavljajo pa ga URAD GENERALNEGA
SEKRETARJA, KOORDINATOR EKONOMSKIH IN OKOLJEVARSTVENIH AKTIVNOSTI
OVSE, CENTER ZA PREPREČEVANJE KONFLIKTOV, ODDELEK ZA ČLOVEŠKE VIRE,
ODDELEK ZA UPRAVLJANJE IN FINANCE ter URAD SEKRETARIATA V PRAGI.
URAD ZA DEMOKRATIČNE INSTITUCIJE IN ČLOVEKOVE PRAVICE s sedežem
v Varšavi je glavna institucija za promocijo demokratičnih volitev,
praktično podporo pri vzpostavljanju demokratičnih institucij in
sistema človekovih pravic, krepitev civilne družbe in vladavine
prava, pa tudi institucija za zgodnje ugotavljanje in preprečevanje
konfliktov. Urad je tudi kontaktna točka za vprašanja Romov in Sintov.
Funkcijo direktorja urada opravlja Christian Strohal.
VISOKI KOMISAR ZA NARODNE MANJŠINE je zadolžen za zgodnje ugotavljanje
in reševanje medetničnih napetosti, ki bi lahko ogrozile mir, stabilnost
in prijateljske odnose med sodelujočimi državami OVSE, deluje pa
predvsem kot instrument preventivne diplomacije. Deluje neodvisno
od vseh vpletenih strani ter promovira dialog, zaupanje in sodelovanje.
Sedež ima v Haagu. Funkcijo opravlja Rolf Ekeus.
POSEBNI PREDSTAVNIK ZA BOJ PROTI TRGOVINI Z LJUDMI deluje na področju
celostnega pristopa do problematike trgovanja z ljudmi. Zadolžen
je za izvajanje akcijskega načrta OVSE za boj zoper trgovino z ljudmi.
Funkcijo opravlja Helga Konrad.
PREDSTAVNIK ZA SVOBODO MEDIJEV spremlja razvoj medijev v državah
OVSE, pomaga vladam pri spodbujanju svobode, neodvisnosti in pluralizacije
medijev ter opozarja v primeru kršitev svobode izražanja. Funkcijo
predstavnika za svobodo medijev opravlja Miklos Haraszti.
Med ostalimi strukturami OVSE je potrebno izpostaviti še OSEBNE
PREDSTAVNIKE PREDSEDUJOČEGA za posamezna pomembna področja; SODIŠČE
ZA SPRAVO IN ARBITRAŽO, ki naj bi reševalo spore med sodelujočimi
državami OVSE, a doslej na sodišče ni bil naslovljen še noben primer;
LETNO PREGLEDNO VARNOSTNO KONFERENCO, ki predstavlja forum za izmenjavo
mnenj o aktualnih zadevah OVSE ter za oblikovanje smernic nadaljnjega
delovanja; PRIPRAVLJALNI ODBOR STALNEGA SVETA, ki predstavlja forum
za formalne politične konzultacije ter pripravlja odločitve, ki
jih sprejme stalni svet, in dokumente, ki bodo posredovani ministrskemu
svetu; SVETOVALNI ODBOR ZA UPRAVLJANJE IN FINANCE, ki je zadolžen
za oblikovanje letnega proračuna OVSE; KONTAKTNI SKUPINI partnerskega
sodelovanja OVSE s t.i. sredozemskimi partnerji za sodelovanje,
(Alžirija, Egipt, Izrael, Jordanija, Maroko, Tunizija) ter petimi
azijskimi državami, t.i. partnerji za sodelovanje, (Afganistan,
Japonska, Južna Koreja, Mongolija in Tajska); nenazadnje pa tudi
ostale DELOVNE SKUPINE IN NEFORMALNE ODPRTE SKUPINE PRIJATELJEV,
katerih namen je zagotavljanje večje preglednosti in učinkovitosti
pri konzultacijah s sodelujočimi državami.
TERENSKE
MISIJE OVSE (V) ©
piše Polona Štekar
Ljubljana/Dunaj, 30. decembra (STA) - Organizacija za varnost in
sodelovanje v Evropi (OVSE) ima za izvajanje svojih dejavnosti na
voljo instrument terenskih misij, katerih naloge so dolgoročno preprečevanje
konfliktov, krizno upravljanje, reševanje konfliktov in pokonfliktna
obnova. S tovrstnimi misijami je OVSE navzoča v JV Evropi, Vzhodni
Evropi, na Kavkazu in v Srednji Aziji. V 16 državah teh regij ima
18 misij, v katerih deluje kakih 3500 ljudi, od tega približno tri
četrtine lokalnega osebja.
Mandati, sestava in delovanje misij so različni, vendar so njihove
osnovne naloge s področja človekove dimenzije, ki zadevajo predvsem
vzpostavitev demokratičnih sistemov in pravne države. Misije lahko
tako nudijo pomoč in nasvete na vseh področjih, za katera se dogovorita
OVSE in gostujoča država. Odločitev o namestitvi terenske misije
sicer sprejme stalni svet OVSE v soglasju z državo gostiteljico.
Vse misije OVSE so ta čas vzhodno ali južno od Dunaja, kar pa je
po oceni visokega predstavnika OVSE, ki je želel ostati neimenovan,
"življenjsko dejstvo", saj je Zahodna Evropa območje Evropske
unije z uveljavljenimi standardi. Na očitek nekaterih držav, predvsem
Rusije, da ni naloga misij OVSE približevati držav gostiteljic Evropski
uniji ali zvezi NATO, pa je odvrnil, da se te države same želijo
prilagoditi standardom kot veljajo v evroatlantskih povezavah.
Najštevilčnejše so misije OVSE v JV Evropi, ki so navzoče v Albaniji,
BiH, na Hrvaškem, v SČG, na Kosovu in v Makedoniji. Na Hrvaškem
se misija OVSE ukvarja predvsem z vračanjem beguncev, reformo sodstva
in medijev ter spoštovanjem pravic manjšin. Čeprav se njen mandat
skoraj v celoti prekriva z zahtevami, ki jih je Hrvaški na poti
do članstva postavila EU, pa bo OVSE v državi ostala tudi v letu
2005, vendar bo svojo misijo zmanjšala.
V BiH je misija OVSE pristojna za vzpostavljanje miru, stabilnosti
in demokracije v državi v skladu z Daytonskim mirovnim sporazumom,
ki bo prav leta 2005 praznoval deseto obletnico. V Makedoniji je
naloga misije preventivna diplomacija na podlagi Ohridskega okvirnega
sporazuma.
Naloga misije OVSE v SČG je med drugim omogočiti normalizacijo
razmer v etnično mešanih občinah na jugu Srbije, reforme na področju
boja proti korupciji in organiziranemu kriminalu, pluralizacijo
medijev in demokratični nadzor nad vojsko. Na Kosovu pa je OVSE
v okviru misije ZN UNMIK pristojen za demokratizacijo in izgradnjo
institucij, organizacijo in nadzor nad potekom volitev, medije,
nadzor nad spoštovanjem človekovih pravic, vzpostavitev pravne države
in usposabljanje policije. Leto 2005 naj bi bilo sicer prelomno
za Kosovo, saj naj bi se, po preučitvi uresničevanja standardov
v ZN, začela pogajanja o končnem statusu pokrajine.
V Vzhodni Evropi so misije OVSE v Belorusiji, Moldaviji in Ukrajini.
Naloga misije v Moldaviji je predvsem posredovati v pogajanjih med
moldavsko vlado in oblastmi v Pridnestrski republiki, v kateri živi
pretežno rusko govoreče prebivalstvo. Ta je leta 1992 razglasila
neodvisnost, ki je Kišinjov ne priznava, na njenem ozemlju pa je
nameščena precejšnja količina ruskega orožja, ki naj bi ga Moskva
umaknila, a ga še ni.
Rusija, ki sodi med države brez misij, je izrazila svoje nezadovoljstvo,
ko sta bili konec leta 2001 zaprti misiji OVSE v Latviji in Estoniji,
kjer živi močna ruska manjšina. Leta 2003 pa se je zaprla tudi posebna
misija v Čečeniji. Po navedbah virov v OVSE Rusija sicer želi navzočnost
OVSE v tej republiki, vendar brez politične vloge. Možnosti ponovne
misije v Čečeniji so tako majhne, pogovori pa tečejo v smeri odprtja
posebne pisarne, npr. v Bruslju.
Na Kavkazu je OVSE z misijami prisoten v Armeniji, Azerbajdžanu,
Gorskem Karabahu in Gruziji. V Gorskem Karabahu si OVSE prizadeva
oblikovati dogovor glede dokončnega statusa te armenske etnične
enklave znotraj Azerbajdžana, ki jo nadzorujejo armenske sile. Potem
ko je Gorski Karabah leta 1991 razglasil neodvisnost, se je med
Azerbajdžanom in Armenijo vnela vojna, ki se je končala leta 1994
s premirjem, vendar pa državi nista nikoli sklenili mirovnega sporazuma.
V Gruziji je OVSE med drugim navzoč za pomoč pri mirni rešitvi
sporov v Južni Osetiji in Abhaziji, pa tudi za nadzor meje s Čečenijo,
Ingušetijo in Dagestanom. Abhazija je leta 1992 razglasila neodvisnost
od Gruzije, vendar pa njene vlade ne priznavajo ne v Tbilisiju ne
v mednarodni skupnosti. S podporo Moskve je Abhazija leta 1993 s
svojega območja pregnala gruzijske vladne sile, premirje pa od leta
1994 nadzorujejo mirovne sile Skupnosti neodvisnih držav (SND).
Južna Osetija je že leta 1989 glasovala za združitev z rusko republiko
Severna Osetija, vendar je odločitev gruzijski parlament preklical.
Po neodvisnosti Gruzije leta 1991 so izbruhnili spopadi med južnoosetijskimi
silami in gruzijsko vojsko, ki so jih ustavili z mirovnim sporazumom
leta 1992 in s prihodom ruskih mirovnih sil v regijo. Leta 1996
sta se strani sporazumeli o mirni rešitvi spora, vendar se o dokončnem
statusu območja nista dogovorili. Napetosti med Tbilisijem in Činvalijem
so se znova zaostrile letos, ko se je gruzijski predsednik Mihail
Sakašvili zavezal, da bo Južno Osetijo spet spravil pod osrednjo
gruzijsko oblast.
V Srednji Aziji pa ima OVSE svoje misije v Kazahstanu, Kirgizistanu,
Tadžikistanu, Turkmenistanu in Uzbekistanu. Glavne naloge organizacije
v regiji so boj proti trgovini z orožjem, boj proti verskim ekstremizmom,
oblikovanje zakonodaje na področju volitev in medijev, reforma sodstva
in dejavnosti na področju gospodarstva.
Najtrši oreh za organizacijo je v tej regiji sicer Turkmenistan,
ki je deležen mnogih kritik o kršitvah človekovih pravic. V zadnjem
v nizu spornih odločitev je vlada v Aškabadu zavrnila prisotnost
opazovalcev OVSE na nedavnih parlamentarnih volitvah, čeprav je
Turkmenistan kot član organizacije na volitve dolžan povabiti njene
opazovalce. OVSE, edina mednarodna organizacija v tej državi, si
sicer prizadeva vzpostaviti stik z oblastmi predvsem preko gospodarsko-okoljevarstvene
dimenzije.
OVSE IN OPAZOVANJE VOLITEV (VI) ©
piše Polona Štekar
Ljubljana/Varšava, 30. decembra (STA) - Organizacija za varnost
in sodelovanje v Evropi (OVSE) je v okviru skrbi za človekove pravice,
t.i. človekove dimenzije svojega delovanja, pristojna za opazovanje
volitev v 55 sodelujočih državah. V skladu z dokumentom iz Koebenhavna
iz leta 1990 so te na volitve dolžne povabiti opazovalce organizacije.
Urad OVSE za demokratične ustanove in človekove pravice (ODIHR)
s sedežem v Varšavi pa odloči, na katere volitve bo opazovalce poslal.
ODIHR je glavna ustanova OVSE, pristojna za promocijo demokratičnih
volitev. Ustanovljen je bil leta 1990, danes pa zaposluje več kot
100 ljudi, ki so dejavni na vsem območju OVSE. Njegovi predstavniki
nadzirajo lokalne in nacionalne volitve, nudijo tehnično pomoč pri
njihovi izvedbi in pomagajo pri preverjanju volilne zakonodaje.
ODIHR je sicer pristojen tudi za praktično podporo pri vzpostavljanju
demokratičnih ustanov in sistema človekovih pravic ter za krepitev
civilne družbe in vladavine prava.
Vsako leto ODIHR pošlje v sodelujoče države OVSE na tisoče volilnih
opazovalcev, ki ugotavljajo, kako države izpolnjujejo zaveze glede
volilnih standardov. Pri nadziranju volitev ODIHR poleg svojih sodelavcev
angažira opazovalce, ki jih pošljejo sodelujoče države OVSE. Za
opazovanje volitev ima urad skrbno izdelano metodologijo, ki upošteva
vse vidike volilnega procesa pred volitvami, na volilni dan in po
njem. Opazovalne misije ocenjujejo, ali volitve spoštujejo načela
univerzalnosti, enakosti, poštenosti, tajnosti, svobode, transparentnosti
in preverljivosti.
Urad ima mandat za dolgoročne opazovalce, ki jih napotijo sodelujoče
države, nato pa po vsej gostujoči državi približno šest tednov ocenjujejo
volilno administracijo, politično kampanjo in vprašanja človekovih
pravic, ki so povezana z volitvami. Kratkoročni opazovalci medtem
prispejo v državo tik pred volilnim dnem in po vsej državi nadzirajo
oddajo in preštevanje glasov. Kmalu po volitvah izdajo predhodno
poročilo, običajno v obliki skupne izjave z ostalimi mednarodnimi
organizacijami, ki sodelujejo pri opazovanju volitev.
ODIHR analizira predhodne ugotovitve v tesnem sodelovanju s Parlamentarno
skupščino OVSE, Parlamentarno skupščino Sveta Evrope in Evropskim
parlamentom, če so ti navzoči na volitvah. Končno poročilo o volitvah
ODIHR objavi v roku enega meseca po koncu volilnega procesa. Sodelujoče
države so se na vrhu OVSE v Carigradu leta 1999 zavezale, da bodo
upoštevale ocene in priporočila ODIHR glede volitev.
OVSE je s svojimi opazovalci sodelovala na različnih volitvah -
od ZDA do Rusije, od Španije do Uzbekistana. Na volitve je organizacijo
povabila tudi Slovenija, vendar se je ODIHR odločil, da opazovalcev
v državo ne bo poslal. Potem ko je OVSE nadziral parlamentarne (leta
2003) in predsedniške volitve (leta 1997) na Hrvaškem, njegovih
opazovalcev na predsedniških volitvah v tej državi 2. januarja 2005
ne bo. Vabila na decembrske parlamentarne volitve pa OVSE ni dobil
od Turkmenistana, čeprav bi ga bila ta država dolžna povabiti.
Poročilo, ki ga po nadziranju volilnega procesa v neki državi izda
OVSE običajno v sodelovanju z drugimi mednarodnimi organizacijami,
je pogosto tisti pokazatelj poštenosti in pravilnosti volitev, ki
ga nato upošteva mednarodna skupnost. Tako so na primer po oktobrskih
parlamentarnih volitvah in referendumu v Belorusiji opazovalci OVSE
ugotovili, da proces ni izpolnjeval demokratičnih standardov, čemur
so sledile sankcije EU proti visokim beloruskim predstavnikom. "Čeprav
je OVSE brez zob, so tu drugi, ki lahko ugriznejo," je pojasnil
predstavnik organizacije, ki je želel ostati neimenovan.
Negativna ocena, ki so jo OVSE in druge mednarodne organizacije
dale drugemu krogu ukrajinskih predsedniških volitev 21. novembra,
je bila vzrok za dvom EU in ZDA v demokratičnost in transparentnost
volitev. Ponovljen drugi krog ukrajinskih volitev 26. decembra je
medtem OVSE ocenila pozitivno in menila, da je Ukrajina z njim naredila
napredek pri približevanju mednarodnim standardom svobodnih in pravičnih
volitev.
Prav ukrajinske volitve pa so dober pokazatelj različnosti mnenj
med Vzhodom in Zahodom, ki vlada ta čas v OVSE. Medtem ko so opazovalci
iz OVSE, Parlamentarne skupščine Sveta Evrope, Evropskega parlamenta
in Parlamentarne skupščine zveze NATO ponovljeni drugi krog volitev
ocenili kot korak naprej pri izpolnjevanju demokratičnih standardov,
pa je Rusija izrazila dvom v objektivnost opazovalcev OVSE. "Zaradi
razhajanj v ocenah OVSE in opazovalcev Skupnosti neodvisnih držav
glede volitev v Ukrajini, pa tudi v Uzbekistanu, smo se prisiljeni
vprašati o stopnji objektivnosti mednarodnega monitoringa volilnega
procesa," je sporočilo rusko zunanje ministrstvo.
Opazovalci OVSE pa so bili letos prvič navzoči tudi na volitvah
zunaj območja svojih držav, in sicer na predsedniških volitvah v
Afganistanu 9. oktobra. Uradnih ocen o veljavnosti volitev sicer
niso podajali. Vse več pa je predlogov za opazovanje volitev v še
drugih državah zunaj območja OVSE. Tako predvsem ZDA želijo, da
bi se organizacija pozitivno odločila glede opazovalne misije na
volitvah novega palestinskega voditelja, ki bodo predvidoma 9. januarja
2005, in na splošnih volitvah v Iraku, predvidenih za 30. januar
2005.
OVSE
V ŠTEVILKAH (VII) ©
piše Nadja Podobnik
Ljubljana/Dunaj, 30. decembra (STA) - Organizacija za varnost in
sodelovanje v Evropi (OVSE) je največja regionalna varnostna organizacija
na svetu, saj združuje kar 55 držav - vse evropske, pa tudi ZDA,
Kanado ter več srednjeazijskih držav. Skupaj imajo sodelujoče države
skoraj 1,2 milijarde prebivalcev. Med sodelujočimi državami je 46
članic Sveta Evrope, 26 članic zveze NATO in 25 članic Evropske
unije, vse pa so članice Organizacije Združenih narodov.
V sami organizaciji in njenih ustanovah je zaposlenih okoli 370
ljudi, kako pomembno je njeno delo na terenu, pa potrjuje dejstvo,
da je v 18 misijah OVSE na terenu zaposlenih okoli 3500 ljudi, od
tega približno 1000 mednarodnih sodelavcev, ostali pa so predstavniki
lokalnega osebja.
Kljub temu je proračun OVSE relativno skromen, saj je npr. leta
2003 znašal slabih 186 milijonov evrov, letos pa celo nekaj manj.
To je primerljivo s tem, kar denimo Evropska unija namenja zgolj
za Hrvaško. Proračun je danes vseeno precej večji kot pred leti,
saj je npr. še leta 1993 preračunano znašal le 12 milijonov evrov.
V letu 2005, ko bo OVSE predsedovala Slovenija, naj bi proračun
organizacije, ki sicer še ni potrjen, znašal 179 milijonov evrov.
Več kot 80 odstotkov proračuna organizacija namenja za misije in
druge dejavnosti na terenu.
Slovenija je doslej prispevala 0,14-odstotni delež v proračun OVSE
za misije ter 0,19-odstotni delež v njen splošni proračun, kar je
v letu 2004 skupaj pomenilo 270.000 evrov. Poslej bo ta delež v
odstotkih nekoliko večji, saj je OVSE sprejela odločitev o spremembi
lestvic prispevkov, tako da bo v skladu z metodologijo, ki jo uporabljajo
v ZN. Dokončne odločitve o lestvicah prispevkov sicer še ni in tudi
proračun OVSE za leto 2005 tako še ni sprejet.
Članice OVSE so Albanija, Andora, Armenija, Avstrija, Azerbajdžan,
Belorusija, Belgija, Bosna in Hercegovina, Bolgarija, Ciper, Češka,
Danska, Estonija, Finska, Francija, Gruzija, Grčija, Hrvaška, Irska,
Islandija, Italija, Kanada, Kazahstan, Kirgizistan, Latvija, Liechtenstein,
Litva, Luksemburg, Madžarska, Makedonija, Malta, Moldavija, Monako,
Nemčija, Nizozemska, Norveška, Poljska, Portugalska, Romunija, Rusija,
San Marino, Slovaška, Slovenija, Srbija in Črna gora, Sveti sedež,
Španija, Švedska, Švica, Tadžikistan, Turčija, Turkmenistan, Ukrajina,
Uzbekistan, Velika Britanija in Združene države Amerike.
OVSE ima tudi 11 partnerskih držav. Njene sredozemske partnerice
za sodelovanje so Alžirija, Egipt, Izrael, Jordanija, Maroko in
Tunizija, azijske partnerice za sodelovanje pa Afganistan, Japonska,
Južna Koreja, Mongolija in Tajska.
© Pravice pridržane. Vsaka uporaba besedila ali njegovega
dela je dovoljena le s predhodnim soglasjem avtorja.
- Prispevek
v elektronski obliki .pdf
(slovensko besedilo - 152 kB)

|
|
|
Prednostne naloge OVSE v letu 2005
slovensko: (142 kB)
Pogosto zastavljena vprašanja
več >>>
Publikacija Kultura dialoga: norme načela,
zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih
slovensko: (1,15 MB)
Pilotni projekt izobraževanja o človekovih
pravicah
več
>>>
|
|
V središču
Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>>
OSCE Chairmanship Newsletter >>>
Kontakt
Ministrstvo za zunanje zadeve
Prešernova 25
SI- 1000 Ljubljana
Telefon: +386 1 478 2000
Telefaks:+386 1 478 2340
E-pošta: gp.mzz@gov.si
o strani >>>
|