|
|
Radio Slovenija, 17.1.2005
STUDIO OB 17H ©
Andrej Stopar, Ljubljana
ANDREJ STOPAR (voditelj): Spoštovani poslušalci,
poslušalke, lepo pozdravljeni. V današnji oddaji bomo govorili o,
za mnoge abstraktni temi, ki pa bo v letošnjem letu dodobra zaposlila
slovensko diplomacijo in s tem tudi precej pozornosti v javnosti.
Gre seveda za slovensko predsedovanje OVSE. Prejšnji teden, natančneje
v četrtek in petek, je predsedujoči OVSE, zunanji minister Dimitrij
Rupel, na Dunaju, kjer je sedež organizacije, predstavil prednostne
naloge, s katerimi se bo Slovenija skušala odzvati, na že nekaj
časa nezavidljive, razmere v organizaciji in usmerjati njeno delo
v letošnjem letu. Slišali boste niz različnih pogledov na trenutne
razmere v organizaciji in pričakovanj v zvezi s slovenskim predsedovanjem.
Za slovenske medije sta pretekli teden na Dunaju spregovorila ameriški
in ruski veleposlanik pri OVSE, Stephen Minikes in Aleksej Borodavkin.
Posebej za Radio Slovenija pa še Helga Konrad, posebna predstavnica
OVSE za boj proti trgovini z ljudmi in Lamberto Zannier, drugi človek
OVSE na Dunaju in direktor centra za preprečevanje konfliktov. Slišali
boste tudi razmišljanje doktorja Wolfganga Celnerja, s centra za
raziskave OVSE na Inštitutu za mirovne raziskave in varnostno politiko
iz Hamburga. V studiu pa pozdravljam doktorja Vojka Bučarja, profesorja
mednarodnih odnosov na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani. Dobrodošli
profesor Bučar.
VOJKO BUČAR (profesor mednarodnih odnosov na Fakulteti
za družbene vede v Ljubljani): Pozdravljeni.
STOPAR: Predlagam, da najprej prepustimo
besedo ministru Ruplu in skupaj prisluhnemo, kaj je zunanji minister
Rupel povedal o potezah slovenskega predsedovanja, po petkovih pogovorih
s predstavniki predsedujoče trojke.
DIMITRIJ RUPEL (zunanji minister in predsedujoči
OVSE): Slovenija izvršuje to, kar naroča organizacija in
to kar se dogovorimo na sestankih, to kar je bilo včeraj na plenarnem
sestanku, to kar je danes v trojki. Mi bomo lahko le malo premikali
krmilo te velike organizacije, ki vsebuje, kot veste, 55 držav.
Jaz bom poskušal dajati prednost tistim problemom in regijam, ki
so nam najbližje in ki jih najbolj razumemo, pri katerih se zdijo
rešitve najbližje. Vsekakor pa se ne bo mogoče izogniti zadevam,
ki so vsakdanje, torej denarju in personalnim spremembam. Ne bo
se mogoče izogniti zadevam, kot je Moldova, Gruzija in Ukrajina.
Sicer pa, če se vrnem nazaj k stvarem, ki so nam najbližje, mi upamo,
da bo v tem letu prišlo do stabilizacije na Kosovem, mi upamo, da
bo prišlo med dialoga med Beogradom in Prištino in verjemite mi,
da bomo storili vse, da bi Slovenija blagodejno vplivala na izid
teh srečanj, dialogov in včasih konfrontacij.
STOPAR: Zunanji minister Rupel, se je na
Dunaju sestal s številnimi sogovorniki. Pomemben je bil njegov govor
v stalnem svetu OVSE, kjer je predstavil prednostne naloge slovenskega
predsedovanja. Sestal pa se je s predstavniki institucij in terenskih
misij OVSE, parlamentarne skupščine, nevladnih organizacij, v petek
pa tudi s predstavniki trojke. Torej Belgije in Bolgarije, ki predstavljajo
operativni predsedujoči del organizacije v letošnjem letu.
RUPEL: Govorili smo o nekaterih problemih
in dosežkih in pričakovanjih v zvezi z OVSE. Debata je bila zelo
zanimiva, kar zadeva prihodnjega generalnega sekretarja. Jaz vam
ne morem sedaj govoriti o imenih. Poskušali bomo priti z novim sekretarjem
čim prej, saj sedanji odhaja v kakšnem mesecu ali dveh. Govorili
smo o denarju. Tu se nam stališča še nekoliko razlikujejo. Nam je
vsem do tega, da OVSE funkcionira naprej, kolikor je mogoče nemoteno.
Razlike med ruskimi in ameriškimi stališči so še precej velike.
Naša naloga bo, da jih zbližamo. Morda bomo dobili nekoliko pomoči
od Evropske unije. Govorili smo o nekaterih aktivnostih OVSE v preteklosti
in prihodnosti. Letos bo veliko dogodkov. Prvi dogodek, ki vse zelo
vznemirja je povezan z volitvami v Moldovi. Kot veste se v Moldovi
stvari nekoliko premikajo, vendar vse okrog volitev. Govorili smo
še o nekaterih drugih vprašanjih povezanih z Azijo in ostalimi področji,
ki zanimajo OVSE.
STOPAR: Kakšna naj bi bila omenjena pomoč
EU pri oblikovanju proračuna OVSE?
RUPEL: Glavni donatorji in prispevki prihajajo
iz ZDA, Rusije in iz Nemčije in Francije. To so največji zneski.
Če je mogoče v EU, ki sedaj šteje 25 članic, dobiti še kakšen tolar
več, bo to gotovo blagodejno. S tem bi tudi na nek način pokazali,
da gremo nasproti predlogom Rusije, ki vztraja pri precej radikalni
spremembi teh razmerij. Če samo povem za primerjavo, sta doslej
Rusija in ZDA, dajali prispevek okrog 10%, sedaj pa naj bi po njihovem
predlogu Rusija dajala 1,69%, ZDA pa 30%. To je tako velika razlika,
da jo je zelo težko premostiti. Bilo je danes nekaj izjav, tudi
s strani Belgije, da bomo poskušali imeti debato v EU, če je vendarle
mogoče z dobro voljo, glede na to, da celoten znesek ni tako grozno
visok, z dobro voljo ta problem rešiti. OVSE je organizacija, ki
je zelo ekonomična, saj nudi za malo denarja zelo veliko glasbe.
STOPAR: Da sedaj strnemo precej širok nabor
slovenskih prioritet. Gre za oživitev OVSE, kar pomeni reševanje
zagat v proračunu. Gre za reformo, saj bi njeno vsebino naj predlagala
skupina uglednih osebnosti in pa za uravnoteženje, kar predstavlja
enakomerno poudarjanje vseh treh dimenzij, na katerih deluje organizacija.
Torej gospodarsko, politično in vojaško, okoljevarstvene in človeške
dimenzije. Minister Rupel je govoril še o migracijah, o boju proti
terorizmu, opazovanju meja in med regijami posebno izpostavljal
Kosovo. Širok nabor, profesor Bučar, Slovenija je verjetno svoje
prioritete oblikovala nekako na podlagi razmer, ki že nekaj časa
vladajo v organizaciji. Zakaj tako, na prvi pogled, neobvladljiva
paleta tem?
BUČAR: Gotovo je večina tega odgovor na
to, kar se v organizaciji dogaja in kje so tista krizna področja,
problemi. Kot so npr. finance. To smo podedovali in temu se bo morala
Slovenija podrediti in temu bo morala posvetiti neko pozornost.
Pametneje bi bilo, seveda, če bi imela to možnost, da bi se posvetila
nekim vsebinskim problemom, problemom, ki obstajajo v tej mednarodni
skupnosti. Žal pa je organizacija taka kot je, zašla je v stagnacijo
in to je potrebno reševati. Ena najpomembnejših zadev se meni zdi
vprašanje financ, saj finance vedno kažejo na voljo držav, glede
na to, koliko vložijo v nek določen projekt. Tu bi si želeli, da
bi vse države povečale svoje prispevke. Vidimo pa, da se je potrebno
boriti za tisto, kar so doslej dajali. To je često pri mednarodnih
organizacijah. Tudi OZN je neprestano v finančni krizi. Težko je
državam dajati denar za neke mednarodne probleme takrat, ko imajo
vsaka svoje probleme. Ene na področju zdravstva, druge šolstva in
poskušajo racionalizirati.
STOPAR: Nek poskus bolj vsebinsko obarvati
svoje predsedovanje še ostaja. Še do nedavnega je Slovenija zelo
poudarjala mediteransko sodelovanje. Danes je videti, da se nekako
vračamo na Balkan, saj so v ospredju tri glavna območja delovanja
OVSE. S tem mislim na vzhodno Evropo, Kavkaz in Azijo.
BUČAR: Kolikor to jaz lahko spremljam, zgleda
ne kot produkt tega, kar bi Slovenija rada, ampak tega, da ima mednarodna
skupnost neka pričakovanja do vprašanja Kosova. Zato, ker je bilo
rečeno, koliko let naj bi Kosovo še obstajalo po sedanjem statusu.
V letošnjem letu pa bi radi nekaj naredili. Jaz se bojim, da če
bodo šli spreminjat to, kar je danes, da bodo poskušali rešiti zadevo
na kakršen koli način, kjer se predvsem velikokrat omenja vprašanje
neodvisnosti Kosova, da se bodo zadeve na Balkanu še precej bolj
zapletle. Meni osebno se zdi, da je temeljni problem, kako se je
našla rešitev za Bosno in Hercegovino, saj ta še po 10-tih letih
ni država, ki bi kazala kakšen političen in ekonomski napredek.
Jaz bi se prej zavzemal za to, da se ohrani status Kosova, da se
podaljša status dokler se ne uredi vprašanje Bosne in Hercegovine
in še česa. Države pa rezonirajo na drug način in mislijo, da bodo
lahko z neko koncentrirano politično akcijo, ta problem Kosova rešili.
To daje težnjo in Slovenija se bo morala temu podrediti kot predsedujoča.
Vprašanje je koliko bo lahko konstruktivna, kreativna tu. To pustimo
in bomo videli kaj bo s tem. Jaz mislim, da se ta stvar ne bo tako
srečno končala.
STOPAR: Nedvomno in mislim, da nobena skrivnost
ni, da celo nit organizacije predstavljata, na eni strani Ruska
Federacija, na drugi strani ZDA. In prav od odnosov med Kremljem
in Belo hišo bo marsikaj odvisno. V OVSE je veliko govora o reformi
organizacije. Pri predlaganju sprememb in pri nezadovoljstvu z razmerami
v organizaciji sami, pa prednjači Rusija in to s skupino somišljenic
iz skupnosti neodvisnih držav. Za slovenske medije je na Dunaju
spregovoril tudi ruski veleposlanik pri OVSE, Aleksej Borodavkin.
ALEKSEJ BORODAVKIN (ruski veleposlanik pri OVSE):
Vsekakor. Reforma OVSE je na dnevnem redu že zelo dolgo. Nedavno,
sredi lanskega leta, po tistem pa še septembra, sta tako naš predsednik,
kot zunanji minister predstavila državam članicam OVSE nekaj konkretnih
predlogov za reformo. Nismo zadovoljni z delom OVSE, ker ni uravnoteženo
in je precej pomanjkljivo. Naštel bom le nekaj težav. Prvič. Na
ravni političnih prioritet smo leta 2003 v Maastrichtu sprejeli
usmeritev, da se mora OVSE osredotočiti na nove izzive in grožnje.
Žal pa organizacija še vedno poudarja dimenzijo človekovih pravic
in svoboščin, druga področja pa zanemarja. Pri tem mislim predvsem
na izzive, ki jih ponujajo spremenjene razmere v svetu. Boj proti
terorizmu je le ena izmed njih. OVSE zelo počasi prehaja od retorike
k konkretnim dejanjem. To se odraža tudi v lanskoletnem proračunu,
po katerem je bilo le 1,4% sredstev porabljenih za protiteroristično
delovanje. Menim, da se to dejstvo letos ne bo drastično spremenilo
v pozitivno smer. Drugi primer predstavlja dejstvom, da tudi gospodarstvo
in varovanje okolja nista v ospredju dela organizacije. Če spet
pogledamo proračun, je bilo lani za ti področji, skupaj porabljenih
le 3,3% sredstev. To bi se moralo spremeniti. Menim, da bi morali
še bolj poudariti politično vojaško dimenzijo. Predlagali smo nekaj
zelo konkretnih ukrepov, recimo izpeljavo zelo pomembne konference
o energiji in varnosti, ki je zagotovo v interesu vseh sodelujočih
v OVSE, pa tudi, da bi pripravili seminar o vojaških doktrinah.
Gre za pomembne teme in akutne probleme, o katerih bi se bilo potrebno
pogovoriti še letos. Upam, da se bo reforma res tudi začela. Zagotovo
bo ustanovljena skupina uglednih osebnosti, saj je bila to odločitev
ministrskega sveta. Pričakujemo, da bomo do ministrskega sveta v
Ljubljani, konec leta, že imeli nekaj oprijemljivih konkretnih odločitev
o tem, kako naj se organizacija reformira. Zelo sem zadovoljen,
da je doktor Rupel omenil temo reforme med prioritetami slovenskega
predsedovanja.
STOPAR: Že večkrat smo povedali, da je OVSE
organizacija, ki deluje na osnovi soglasja med sodelujočimi državami.
To pa pomeni, da se morajo vse države strinjati glede reforme. Tudi
veleposlanik Borodavkin upa, da so tudi drugi pripravljeni na reformiranje
organizacije.
BORODAVKIN: Kar zadeva Rusko Federacijo
in morda ste v zadnjih dneh opazili izjave tudi nekaterih članic
skupnosti neodvisnih držav, da smo zelo naklonjeni reformi. Upam,
da so tudi naši partnerji pripravljeni narediti praktične korake
v tej smeri.
STOPAR: Rusija je zelo jasna v svoji želji
po reformi in je tudi predstavila konkretne predloge. Na vprašanje,
kakšna je podpora ruskim predlogom med ostalimi sodelujočimi državami
OVSE, pa je veleposlanik Borodavkin, odgovoril.
BORODAVKIN: Na žalost, se nekaj let nazaj,
OVSE še ni veliko ukvarjal z reformami. Bilo je le nekaj omejenih
poskusov kot npr. uvajanje novih postopkov v organizaciji, ali poskus
poudarjanja vloge generalnega sekretarja. Danes se reformo veliko,
nenehno omenja. Kot sem povedal, ustanovljena bo skupina uglednih
osebnosti. Ko bo zaključila z delom, bodo sledili še medvladni posveti.
To je vsekakor povsem nova dimenzija. Zagotovo bomo prišli do novega
koncepta, kako opravljati svoje delo. Ruska federacija in druge
sodelujoče države, intenzivno delamo v tej smeri.
STOPAR: Velika tema OVSE v tem trenutku,
je končana operacija Rusko-Gruzijske meje. Mandat se je iztekel
in na razočaranje kar nekaj držav, ni bil podaljšan. Tudi slovenski
zunanji minister na Dunaju, gospod Rupel, je izrazil obžalovanje
zaradi tega. Kakšno je rusko stališče?
BORODAVKIN: Operacija opazovanja meja ni
novo vprašanje. Ruska federacija je že lani oznanila, da ne bo soglašala
z nadaljevanjem te misije in da bo glasovala proti. Pojasnili smo
tudi svoje razloge. Prvič, ta operacija absolutno ni stroškovno
učinkovita. Zanjo smo porabili do 19 milijonov evrov letno, rezultat
pa je minimalen. Niti enega samega terorista ali kriminalca, ki
je v zadnjih 5-tih letih prečkal to mejo, niso prepoznali in o tem
poročali. Uradna razlaga je sicer bila, da gre za ukrep vzpostavljanja
zaupanja, vendar osebno močno dvomim v to. Nadzorniki so včasih
poročali o obmejnih patruljah, ki redno nadzirajo obmejni pas, ne
pa tudi o kriminalcih in teroristih. To vsekakor ne gradi zaupanja
v odnosih med Rusijo in Gruzijo. Na mejah smo zgradili močno obmejno
infrastrukturo, zato danes operacija opazovanja meja, ni več potrebna.
Moram pa omenit še nekaj. Precej smo zadovoljni s sodelovanjem z
gruzijskimi oblastmi. Podpisali smo nekaj dokumentov na bilateralni
ravni, nenehno si tudi izmenjujemo informacije. Vojaki na obeh straneh
meje sodelujejo. Prav zaradi tega, resnično ne vidimo več potrebe,
po nadaljevanju te operacije.
STOPAR: Profesor Bučar, kako pravzaprav
vi razumete to silno željo ruske strani po reformi? Kaj Rusija želi
doseči s pomočjo OVSE?
BUČAR: Redifinirati želi neke cilje. Predvsem,
če gledamo bolj v zgodovino, je bila bolj zainteresirana zaradi
tega, kar je OVSE pomenil za priznanje mej in ozemlja v Evropi.
Bila je zainteresirana za gospodarsko sodelovanje, nič ali pa zelo
malo pa za človekove pravice. To se je potem obrnilo in so človekove
pravice postale najpomembnejše v okviru OVSE in to je najbrž tisto
področje, ki gre malo Rusom na živce, ker imajo mogoče sami nekaj
težav z vprašanjem človekovih pravic, ker se na človekove pravice
gleda kot na neko področje, s katerim lahko vplivaš na interesne
sfere v Evropi. Ampak mogoče zato, ker so nekatere druge dimenzije
premalo poudarjene in se na njih premalo dela. Terorizem, kjer ne
dvomim, da se jim bodo pridružile tudi druge države, je gotovo tudi
ena grožnja, ki bi se dala na ta način odgovoriti. Drugače. Če mi
pogledamo, kaj so viri ogrožanja v današnji mednarodni skupnosti,
bi seveda OVSE moral začeti odgovarjati na te vire ogrožanja, tako,
kot se participira po posameznih državah. Tu se mi zdi, da so nekatere
zadeve po reformi popolnoma legitimne. Res pa je da bodo morale
vse države skupaj določiti, kaj je tisto kar jih zanima in znotraj
tega določiti neke prioritete. Tu pa bo že težek boj.
STOPAR: Vprašanje energetske varnosti in
boja proti terorizmu je vmesno in aktualno vprašanje dandanes, ampak,
če pogledamo, kaj počne OVSE na področju opazovanja volitev, ali
pa prizadevanja za uveljavitev človekovih pravic. To področje je
konkretno pokrito. Ampak, kaj lahko OVSE naredi na področju energetske
varnosti, razen tega, da organizira konferenco na to temo in s tem
zadovolji?
BUČAR: Konferenca na temo energetske varnosti
že, ampak človek bi pričakoval, da bi iz tega izšel nek in da bi
se menili neke bolj konkretne zadeve. Recimo, kako povezati tovarno,
kako povezati Rusijo in Evropo na eni strani, kaj je z vprašanji
odvisnosti od energetskih virov po državah, odnos Evropa in arabske
in druge države in podobno. Gre zato, da se razčisti neke dileme
in strategije, ki jih imajo posamezne države in da se na osnovi
tega naredi nek akcijski plan. Enako bi lahko vprašali, kaj je s
tistim seminarjem o vojaških doktrinah. Jaz osebno mislim, da je
to nekaj zelo pomembnega. Tukaj bi tudi Slovenija lahko dala nek
pomemben prispevek na ta način, da bi povabila vse države iz JV
Evrope, naj predstavijo v Sloveniji svoje vojaške doktrine. Tako
vidiš, kako razmišljajo vojaški vrhovi, kako so pripravljene na
nekatere izzive, kaj zanemarja v svojih politikah in kaj in kje
bi bilo potrebno kaj spremeniti. Da se vpliva na države, in da svoje
vojaške doktrine, eventualno uskladijo z nekimi realnimi političnimi
stanji v svetu. Da se ne gre vojska neko politiko, ki je ena od
nekih civilnih struktur in civilnega nadzora.
STOPAR: Prisluhnimo sedaj ameriškemu vidiku.
Na Dunaju smo se pogovarjali tudi z ameriškim veleposlanikom pri
OVSE, Stephenu M. Minikes.
STEPHEN M. MINIKES (ameriški veleposlanik pri OVSE):
Mislim, da je nujno potrebno pogledati na zadevo celostno. Vsekakor
podpiramo vse, kar prinaša večjo učinkovitost organizacije. Če pa
se reformo izkoristi zato, da se onemogoči delovanje in se nekomu
zvežejo roke, potem je nikakor ne podpiramo. Mi nismo tisti, ki
zahtevamo reforme, zato pričakujemo, da bo konkretne predloge dali
tisti, ki se zavzemajo zanje. ZDA pa bodo potem povedale svoje mnenje.
STOPAR: Kot na dlani je torej, da ameriška
in ruska stran stojita vsaka na svojem bregu. Iz pogovora z veleposlanikom
Borodavkinom smo izvedeli kakšni so ruski predlogi. Veleposlanik
Minikes pa o ameriških argumentih niti ni želel govoriti.
MINIKES: Mislim, da nočemo prepirov, ampak
konstruktivno razpravo. Včeraj sem se sestal z ruskim veleposlanikom.
Srečujeva se enkrat tedensko. Iščeva še načine, kako bi še naprej
delala skupaj, predvsem na političnem in vojaškem področju. Pogovarjava
se o uničevanju orožja, o protiterorističnih ukrepih, o novih napravah
za izdelovanje varnih potnih listov in podobno. Velike možnosti
vidim predvsem v skupnem boju proti terorizmu. Pri tem smo zelo
optimistični. Menim, da bomo v tem letu, slovenskega predsedovanja
OVSE, presegli nesoglasja, kjerkoli bo to mogoče.
STOPAR: Ameriške prednostne naloge v prihodnjih
mesecih so jasne.
MINIKES: Seveda gre najprej za sodelovanje s predsedstvom glede
sprejetega proračuna. To je potrebno tako urediti, da bo organizacija
lahko delovala. Predvsem pa je potrebno nadaljevati z običajnim
delovanjem OVSE na področju volitev, pomoči državam, da izvedejo
boljše volitve, za nadzor nad volitvami. Treba pa je tudi nadaljevati
s promocijo strpnosti in boja proti terorizmu. Menimo, da so to
ključne prioritete. Pomembno je tudi imenovanje skupine uglednih
osebnosti, ki naj bi pregledala stanje OVSE in premislila o njeni
vlogi in položaju v svetu. Veselim se že rezultatov te skupine in
kaj nam bo v zvezi s tem poročal predsedujoči, gospod Rupel, vaš
zunanji minister.
STOPAR: Kar zadeva besede veleposlanika
Minikasa, so ameriška pričakovanja glede slovenskega predsedovanja
OVSE, velika.
MINIKES: Pričakujemo velike stvari. Slovenija
je tukaj pokazala, da ima zelo sposobno in ambiciozno, produktivno
in inteligentno skupino diplomatov. Smo zelo optimistični in pričakujemo
nov, svež začetek in zelo uspešno predsedovanje. Tudi ZDA bodo naredile
vse, da bo zelo uspešno. Zelo se veselim tudi sodelovanja z našim
veleposlanikom v Ljubljani, Robertsonom . Imel sem tudi sestanek
z gospodom Ruplom, nekaj časa nazaj in zdi se mi, da bo naše sodelovanje
zelo produktivno. Veselim se enega zelo dobrega leta.
STOPAR: Tukaj je že večkrat omenjena skupina
uglednih osebnosti. Minister Rupel zbira predloge držav do konca
meseca. Skupina bi naj začela delati v začetku februarja. Poročilo
naj bi predstavila sredi leta, konec junija. Nekatere smernice so
bile oblikovane na ministrskem svetu v Ljubljani. Kako gledate na
to potezo ustanovitve take skupine? Takšna skupina je to ustrezna
rešitev ali pa gre za iskanje oz. poskus izhoda na način, da če
želiš, da se nekaj ne opravi, ustanovi komisijo in počakaj, kaj
se bo iz tega izcimilo?
BUČAR: O namenih tisti, ki komisijo sestavljajo,
me težko sprašujete. Je pa morda res tole drugo. Mislim, da je to
relativno običajna zadeva v tej mednarodni skupnosti. Poskuša se
dobiti neke osebnosti, ali so politične ali pa so strokovne, ki
poskušajo sestaviti nekaj, kar bi kolikor toliko ustrezalo ostalim
državam. Dajo svoje neke poudarke, vendar so države tiste, ki to
v celoti sprejmejo ali pa nekaj spremenijo oz. dopolnijo. Mislim,
da je to dober način. Vprašanje je samo, ali bodo svoje delo končali
zadovoljivo v roku, ki jim je predviden in ali je potem rok, ki
ostane v letošnjem letu zadosten, da države to sprejmejo. To bo
največ odvisno od tega predhodnega dela in od tega v kakšnem odnosu
bo ta komisija z temi državami, ki bodo vsaka svoj input dajale.
Lahko upamo na najboljše. Tudi jaz bom z velikim zanimanjem pričakoval
njihova poročila.
STOPAR: Kako Slovenija v tem kontekstu,
kot predsedujoča kakorkoli vpliva na delo te komisije?
BUČAR: Jaz mislim, da težko. Najbolj lahko
preko svojih predstavnikov v tej skupini, sicer pa ne.
STOPAR: Glede na to, da je skupina majhna,
7 ljudi, verjetno Slovenija sama svojih predstavnikov v njej ne
bo imela?
BUČAR: Tega ne vem.
STOPAR: OVSE je organizacija, ki je prehodila
v svoji zgodovini dolgo pot. Njeni začetki, v obliki konference,
segajo v 70-ta leta. Lahko rečemo, da je produkt hladne vojne in
bila je na svoj način forum med dialogom med vzhodom in zahodom,
ampak kljub temu pa širši javnosti ni znana. Ljudje si ne znajo
natančno predstavljati kaj OVSE in njeno delovanje pomeni. Zakaj?
BUČAR: Ta organizacija se ne pojavlja zadosti
v javnosti. Ne vem kdo je kriv zaradi tega. Ampak pri nam, dokler
mi nismo prevzeli predsedovanja, se je relativno malo lahko bralo
in slišalo o tej združbi držav. OVSE opravlja zelo pomembno delo.
Spomnimo se za časa jugoslovanskega konflikta, za časa vojne v Sloveniji.
Nalogo nadzora uresničevanja Brionskih sporazumov, so imeli predstavniki
OVSE-ja. To smo mi nekako pozabili, saj se še takrat ni dosti govorilo
o tem. Mislim, da gre predvsem za poročanje, saj OVSE opravlja nespektakularna
dela, saj nekaj nadzirajo, dajejo poročila, se pogajajo in okoli
tega ni vedno tako atraktivno poročati. Prvič so se v okviru OVSE-ja
dogovorili, da bodo obelodanili svoje države in svoje izdatke za
vojaške namene, kar pa je recimo v mednarodnem merilu, izrednega
pomena. Mi pa dobimo samo del teh informacij in del tega, kar oni
počnejo.
STOPAR: Stvarno življenje OVSE, na njenem
sedežu na Dunaju, je verjetno tisti, kot ste mu vi rekli, nespektakularni
del te organizacije in je zato toliko bolj zanimiva in pestra dejavnost
18-tih misij na terenu, tako na zahodnem Balkanu, v vzhodni Evropi,
na Kavkazu, v osrednji Aziji. Prav o misijah smo se pogovarjali
z Lambertom Zannierjem, direktorjem Centra za preprečevanje konfliktov.
LAMBERTO ZANNIER (direktor Centra za preprečevanje
konfliktov): Misije so resnično srce našega delovanja. Med
sabo se zelo razlikujejo. Predvsem v Jugovzhodni Evropi imamo večje
misije. So pa tudi manjše, predvsem na območju nekdanje Sovjetske
zveze. Z izjemo Gruzije seveda, kjer je naša druga največja misija
po velikosti, takoj za Kosovom. Skupno načelo vseh misij je biti
v pomoč državam gostiteljicam. Recimo pri preseganju tranzicije,
pri uresničevanju obljub, ki so jih države dale ob vstopu v našo
organizacijo in podobno. Trenutno potekajo pogovori o načinu delovanja
misij, o načinu poročanja voditeljev teh misij, o ocenjevanju napredka
v teh državah in tako naprej. Lani smo se dogovorili o ustanovitvi
skupine, ki bo do ministrskega sveta v Ljubljani, decembra letos,
pripravila predloge o spremembah o delovanju misij. Če pogledamo
porabo sredstev naše organizacije vidimo, da se večina sredstev
porabi na terenu. Enako velja tudi za človeške vire. V organizaciji
je zaposlenih okrog 4000 ljudi, od tega jih je okoli 3500 na terenu.
Že to vam pove kako delamo in v čem je moč naše organizacije. Mi
smo karierna organizacija. Usposobljene ljudi najemamo za specifične
naloge. Za nas pa delajo tako dolgo, dokler jih potrebujemo. Vzpostavili
smo izjemno učinkovite kanale za komunikacijo in koordinacijo z
drugimi institucijami, predvsem na terenu, zmerom bolj pa tudi na
sedežu OVSE. OZN se zanima za uporabo naših regionalnih organizacij.
Lahko pa rečemo celo, da je OVSE najpomembnejši partner OZN v evroatlantskem
in evroazijskem prostoru. Predstavniki OZN so velikokrat prisotni
na naših sestankih, tako tukaj na sedežu, kot tudi na terenu. Pogovarjamo
se o izmenjavah in o tem, kako bi OVSE pomagala OZN pri promociji
globalno pomembnih zadev.
STOPAR: Merilo vsega pa mora biti uspešnost
delovanja misij. Le tako jih lahko, ne le finančno, ampak tudi moralno
upravičimo. Kako uspešne so torej misije OVSE?
ZANNIER: Seveda se načeloma vsako stvar
da izboljšati. Moram poudariti, da je dodana vrednost organizacije
v tem, da pokriva cel cikel konflikta, od zgodnjega svarila do pokonfliktne
rehabilitacije. Mislim pa, da ima OVSE največji pomen prav v začetnih
stadijih konflikta pri preventivi. Prav preprečevanje konfliktov
je odlična naložba v prihodnost, saj je zmerja bolje porabiti nekaj
denarja za preventivo, s čimer veliko več prihranimo, kolikor pa
bi porabili za ustavitev konflikta in za odpravljanje njegovih posledic.
Preventiva pa ima pomembno lastnost, je namreč neopazna, saj ta
dejavnost že sama po sebi mora biti diskretna. Zato tudi nismo tako
opazni, kar pa ne pomeni, da nismo učinkoviti. Veliko konfliktov
s katerimi smo se ukvarjali je preprosto zamrznilo. Večinoma zaradi
pomanjkanja rešitev. To pa ne pomeni, da nismo sodelovali in se
trudili najti rešitve. Slovensko predsedstvo je že razgrnilo načrte
za svoje delovanje, ki se navezujejo na mnoge od teh konfliktov.
Odmrznitev določenega konflikta pa še ne pomeni, da ga bodo uspeli
rešiti. Lahko se zgodi, da bo poskus spodletel, zato moramo biti
izredno previdni in potrpežljivi in imeti na voljo veliko sredstev.
Menim, da smo na tem področju veliko dosegli in da imamo sposobnosti
in znanje, kar je splošno priznano. Vsi udeleženi v procesih nas
spoštujejo in upoštevajo.
STOPAR: O reformi OVSE pa ne govorijo samo
sodelujoče države. Reforma, kakršna je in kakršna že bo, bo zadevala
tudi delo zaposlenih in pogodbenih sodelavcev organizacije, zato
se tudi po hodnikih OVSE, zelo veliko govori o reformi.
ZANNIER: Reforma je absolutno potrebna in
to iz različnih razlogov. Doživeli smo dramatično ekspanzijo naših
nalog, še posebej po 11. septembru. Pojavile so se nove grožnje,
novi izzivi in inplementacija nove strategije organizacije. Rezultat
vsega tega je, da smo ustanovili nove enote in tudi dodatno operacionalizirali
naše misije na terenu. Vedno več se ukvarjamo s projekti o terorizmu,
o trgovanju z ljudmi, o migracijah. Naše delovanje se je torej zelo
razširilo. Naše zmogljivosti so popolnoma izrabljene. Potreba po
reformah je posledica spremenjene količine in vsebine dela. Pojavila
se je povsem operativno in ne na podlagi notranje refleksije, kako
prestrukturirati in reorganizirati organizacijo. Gre samo zato,
da se bolje spoprimemo z novimi razmerami. Dodal bi še, da se to
ne dogaja samo z OVSE. Tudi druge mednarodne organizacije so morale
prestati isto, saj se naloge vseh spreminjajo in širijo. V Sofiji
je bilo določeno, da bomo ustanovili delovno skupino, v katero bodo
imenovane ugledne osebnosti in se bo posvetila reformi. Počakajmo,
kaj nam bo to prineslo. Že sedaj pa vemo, da reformo potrebujemo
in to na več področjih. Recimo pri strukturi sekretariata, razmerju
z drugimi institucijami, načinu delovanja predsedstva na Dunaju,
načinu delovanja misij na terenu. Zagotovo ne bodo potrebne spremembe
mandatov. Temeljito pa bomo morali premisliti o našem načinu delovanja.
STOPAR: Vsi govorijo o nujni reformi. Ne
o vseh področjih in ne v vseh službah delovanja. Kakšna bo ta organizacija
v prihodnje in na kakšne izzive bo morala odgovarjati?
BUČAR: To je težko napovedati preden se
ne bo sestala tista skupina in ne bo dala svojega predloga in države,
da bodo odgovorile, saj države na koncu bodo odgovorile, ali so
to res izzivi na katere oni mislijo, da jim mora tudi ta organizacija
se z njimi soočati. Neke so tiste grožnje, ki jih poznamo. Recimo
vprašanje terorizma, vprašanje uničevanja orožja, vprašanje trgovine
z ljudmi in podobne zadeve. To je že nekaj. Kamor se je usmerjala
ameriška kritika pa je ravno to, da se te misije OVSE, kot tudi
pogosto misije OZN, zamrznejo neko stanje in potem tisto stanje
traja v nedogled. Če se spomnimo Cipra je bila kritika tam, da sile
OZN samo v nedogled podaljšujejo delitev otoka. Pri teh zamrznjenih
konfliktih seveda, je tam, kjer bi ZDA želel doseči nek napredek.
Slišali pa smo, da je to lahko zelo dvorezna zadeva.
STOPAR: Predlagam, da poslušamo še eno mnenje,
kakšna je vloga OVSE in kakšna so pričakovanja od predsedovanja
Slovenije organizaciji. To je mnenje doktorja Wolfganga Celnerja,
vodja Centra za raziskave OVSE pri Inštitutu za mirovne raziskave
in varnostno politiko. Z doktorjem Celnarjem se je pogovarjal kolega
Matjaž Trošt.
WOLFGANG CELNER (vodja Centra za raziskave OVSE
pri Inštitutu za mirovne raziskave in varnostno politiko):
OVSE ima še vedno nenadomestljivo vlogo v današnji politični realnosti,
saj ne obstaja nobena druga organizacija, ki bi obsegala 55 držav
Evrope in Severne Amerike in bila na terenu prisotna v skoraj 20-tih
državah. Prav tako ni nobene organizacije, ki bi v sebi združevala
3 razsežnosti svojega delovanja. Politično vojaške, gospodarske
in okoljevarstvene in človekove. OVSE ima zelo dobro podlago za
delovanje, vendar je vprašanje v kolikšni meri se lahko vključene
države dogovorijo o skupnem imenovalcu, torej o skupni politiki.
Osrednje države organizacije so povezane z Rusijo in nekaterimi
drugimi državami skupnosti neodvisnih držav. Rusija je bila v začetku
90-tih let ena izmed bolj trdnih privrženk takratne konference za
varnost in sodelovanje v Evropi, kar pa se je pozneje močno spremenilo.
Danes je ruski interes v organizaciji zelo omejen. Še vedno jo zanimajo
teme povezane z varnostjo, torej nadzorom obroževanja, diskusijo
o vojaških doktrinah. Po drugi strani pa je z drugimi članicami
iz skupnosti neodvisnih držav zelo kritična do dela organizacije
v človeški dimenziji. Dokler se to ne razreši, bo organizacija v
nekakšni krizi. V tem letu bo ključna razprava z Rusijo. Če pri
tem ne bo napredka, gre namreč za globoko nestrinjanje, potem organizacija
ne bo zmožna dosegati svojih zmogljivosti. Tako, kot je minuli teden
dejal slovenski zunanji minister Rupel, bo med slovenskim vodstvom
organizacije, ključna oživitev reforma in uravnoteženje OVSE. Če
pa gremo bolj v podrobnosti, pa je potrebno takoj sprejeti dogovor
o proračunu. Če tega ne bo, organizacija ne bo zmožna delovati.
Dejstvo je, da, če ni drugačnih proračunov, kot so mesečni, ki temeljijo
na lanski porabi, potem je vsakršno načrtovanje prihodnjih aktivnosti
onemogočeno. Poleg tega bo potrebno nadaljevati tako imenovane zamrznjene
spore. Predvsem razrešitev spora o gorskem Karabahu ali pa o Moldaviji.
Uspeh pri vsaj enem od zamrznjenih sporov, bi bil za OVSE pomemben
političen uspeh.
STOPAR: Tukaj smo prišlo do Kavkaza, do
občutljivega vprašanja od odmrznitve zamrznjenih sporov in možnega
reševanja. Ta odmrznitev pa običajno ne prinaša tega uspeha, ki
bi si ga pa Slovenija, kot predsedujoča država, seveda želela. Kaj
menite, da druge države, ki sodelujejo v OVSE, od Slovenije pričakujejo?
BUČAR: To pa ne smete mene vprašati. To
morate krovne države vprašati. Vsaka najbrž ima svoje interese in
prioritete, ki bi jih rada videla, da se na to uvrstijo. Velika
kritika leti na Rusijo, ki je v enem delu morda upravičena. Dejstvo
je, da konflikte moramo nekako rešiti in da, če jih odmrzneš, se
zna zgoditi še hujša kriza, kot je to sedaj. Tu bo potrebna neka
določena modrost organizacije, ki je sestavljena iz 55 držav. Najhujše
kar se lahko zgodi je to, da postavijo Rusijo v kot in ne pustijo
nobenega izhoda in v tem primeru, bo to pomenilo konec OVSE-ja.
Mislim pa, da za to ni noben zainteresiran, celo ZDA ne.
STOPAR: Je po vašem mnenju verjetno, da
se bo Slovenija nekoliko bolj pozorno ukvarjala s Kavkazom? Minister
Rupel je napovedal nekoliko večji interes Slovenije na Balkanu pri
že omenjenem vprašanju reševanja Kosova. Ne malo držav pričakuje
ta angažma tudi od nekoliko bolj od Slovenije oddaljenih področjih.
BUČAR: Zagotovo. Mislim, da se Slovenija
temu ne bo mogla izogniti. Tudi naš zunanji minister je omenil Moldovo,
Gruzijo, kjer bodo in ki jo že sedaj daje med prioritetna področja
in če bo še kaj vmes prišlo, bo še tisto med prioritetnimi področji.
Predsedujoči ima nek določen vpliv, ampak nenazadnje je tu potrebno
upoštevati soglasje 55 držav. Uresničevati je potrebno njihovo voljo.
STOPAR: Mislite, da je predsedovanje v OVSE
za Slovenijo dobra priložnost? Lahko doseže kaj bistvenega? Kakšno
mednarodno težo lahko Slovenija pri tem pridobi?
BUČAR: To je odvisno od Slovenije same.
Eno je vprašanje, kako se bo izkazala pri vodenju OVSE-ja. Vemo,
če pogledamo nazaj, da Bolgarija ni dobila nekakšnih ocen za svoje
vodenje. Če bo dobro vodila, bo imela neke potenciale, ki jih bo
lahko kasneje tudi izkoriščala. Če jih pa bo izkoristila, pa je
spet slovensko vprašanje. Ali bo znala to izkoristiti na političnem
področju, na gospodarskem področju ali na kakšnem drugem. To je
pa odvisno od zmožnosti Slovenije same.
STOPAR: Pogosto slišimo primerjave predsedovanja
OVSE in priložnosti, ki jih to predsedovanje Sloveniji ponuja in
omogoča. Primerjave z članstvom v organizaciji, takrat v Varnostnem
svetu in OZN. Ali je ta primerjava sploh mogoča?
BUČAR: Vse je mogoče. Vprašanje pa je, kako
mi merimo, kako nam je koristilo članstvo v varnostnem svetu. Vprašanje
je, kako mi merimo kako nam bo koristilo to predsedovanje. Slovenija
je enakopravna država v tej mednarodni skupnosti in mora prevzemati
svoja mesta, odgovornosti in tako, kot bomo svoje odgovornosti prevzemali,
toliko bomo upoštevani kot država v tej mednarodni skupnosti.
STOPAR: In še zadnje vprašanje. Slovenija
v tem letu lahko ubere različne strategije pri svojem predsedovanju.
V medijih sem zasledil zanimivo primerjavo. Govorila je doktorica
Urhova, ki bi danes morala biti v studiu, pa jo je neka obveznost
zadržala. Namreč, ali naj se odloči za strategijo posredništva med
velikimi državami in zelo pozorno spremlja razvoj njihovih politik,
odnosov med njimi in potem menegerira med njimi? Ali naj se le odloči
za neko bolj aktivno vlogo? Doktorica Urhova je dala primer Kosova,
o katerem sva danes že precej govorila. Ona je hkrati tudi ti dve
strategiji ločila in ju postavila vsako zase in ju ni združevala,
kar bi lahko pravzaprav tudi naredili. Kakšna usmeritev je za Slovenijo
sedaj primernejša?
BUČAR: Jaz bi, če bi že ločil na ti dve
zadevi, bi se zavzemal za to, da se to oboje počne. Pri svojem prizadevanju
bi morala Slovenija dobiti kolikor toliko, kot se le da zaveznike.
Že pri teh zaveznikih, torej državah znotraj te 55-terice držav,
bi morala delati neke kompromise pri svojih pogledih in stališčih
in svojem delovanju. Oboje mora delati. To je organizacija 55- tih
držav. Ti ne moreš upoštevati 55 držav, ampak moraš predsedovati
v skupno dobro te organizacije. Obenem pa lahko nekaj več svojih
prioritet tudi zraven pristaviš. In mislim, da eno ne more izključevati
drugega. Vsak, ki se bo spustil v problem Kosova, bo relativno neuspešen.
STOPAR: In to je tudi morala te zgodbe,
saj v primeru neuspeha, nekdo mora prevzeti odgovornost za ta neuspeh.
BUČAR: Vedno je potrebno gledati na okoliščine,
ki se bodo zgodile. Lahko rečeš vedno, da bo odgovornost nosila
organizacija kot celota. Če pa bodo okoliščine drugačne, pa se s
prstom pokaže, da ne gre za organizacijo, ampak tista država. V
tem primeru pa bi bila tudi Slovenija kriva. To bo odvisno od okoliščin
delovanja naše politike, naše diplomacije.
STOPAR: Počakajmo in videli bomo. Profesor
Bučar, najlepša hvala za ta pogovor in obisk v studiu. Predsedovanje
Slovenije OVSE, bo gotovo nudilo veliko možnosti ta razmišljanje
novinarjem in zainteresirani javnosti pa za spremljanje dogajanja
v organizaciji. Danes smo Studio ob 17h namenili oblikovanju nekaterih
iztočnic za tak razmislek. Preleteli smo probleme s katerimi se
OVSE sooča in tudi prednostne naloge naše države pri predsedovanju.
Spoštovane poslušalke in poslušalci, najlepša hvala za pozornost.
Nasvidenje.
© Pravice pridržane. Vsaka uporaba besedila ali njegovega
dela je dovoljena le s predhodnim soglasjem avtorja.
- Prispevek
v elektronski obliki .pdf
(slovensko besedilo - 168 kB)

|
|
|
Prednostne naloge OVSE v letu 2005
slovensko: (142 kB)
Pogosto zastavljena vprašanja
več >>>
Publikacija Kultura dialoga: norme načela,
zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih
slovensko: (1,15 MB)
Pilotni projekt izobraževanja o človekovih
pravicah
več
>>>
|
|
V središču
Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>>
OSCE Chairmanship Newsletter >>>
Kontakt
Ministrstvo za zunanje zadeve
Prešernova 25
SI- 1000 Ljubljana
Telefon: +386 1 478 2000
Telefaks:+386 1 478 2340
E-pošta: gp.mzz@gov.si
o strani >>>
|