|
|
Dnevnik - 3.12.2005
Aleš Gaube: Intervju s Predsedujočim OVSE dr. Dimitrijem
Ruplom ©
V svojih govorih in nastopih ste letos največkrat izrekli
besedi demokracija in demokratični procesi. Ste na vaših poteh po
Srednji Aziji in na Kavkazu morda ugotovili, da je demokracija tam
na slabem glasu?
Zdi se mi, da se ljudje glede vplivov Konference za varnost in
sodelovanje v Evropi, predhodnice OVSE, delijo na dve šoli. Eni
pravijo, da je KVSE oziroma OVSE začetnik demokratizacije v Evropi
oziroma prodiranja demokracije proti Vzhodu, kar empirično drži.
Spet drugi menijo, da je prav demokracija pojav, ki je nastal kljub
OVSE oziroma ga je OVSE spodbudil, ne da bi to hotel. Brežnjev ali
Tito denimo, ki sta podpisala Helsinško sklepno listino, nista bila
ravno zgled demokratov in ne verjamem, da sta si želela prenašati
zahodnoevropske ideale na področje tedanje Sovjetske zveze.
Elementa demokracije in človekovih pravic sta se v Helsinškem procesu
razvijala vzporedno in sta nazadnje prizadela celoten proces, kar
mnogi niso pričakovali. Na robovih tega gibanja se je odvijala bitka
za demokracijo. Stvar je prišla celo tako daleč, da sedaj lahko
govorimo o nekih demokratičnih gibanjih in revolucijah tudi v tako
oddaljenih državah kot je Kirgizija. Ne bom rekel, da so Ukrajina,
Gruzija in Kirgizija po revolucijah postale neki izložbeni primeri
demokracije. Prav gotovo pa kažejo v smer, ki je povezana z napredovanjem
demokracije. Tam, kjer niso bili vajeni večstrankarskih volitev,
so se pojavile neke nevladne organizacije, iz katerih so se ustvarile
stranke. Ljudje so začeli javno govoriti, kar so nekoč šepetali
samo za vogali.
Kje se je torej zataknilo, da Ukrajina in Kirgizija niso
postali izložbeni primeri demokracije?
Ne vem, če se je zataknilo. Morda se je res. Zavedati se moramo,
da Slovenci merimo demokracijo s svojimi merili, Angleži in Američani
spet s svojimi. Včasih pozabljamo, da so ta merila, posebej ko se
premikamo bolj proti Vzhodu, neuresničljiva oziroma jih ni moč uporabljati.
Letos sem bil včasih prav v zadregi, ko sem poskušal sogovornikom
razlagati določena načela in koncepte demokracije. Segel sem si
v besedo in nisem hotel nadaljevati, ker bi tista strogost, ki smo
jo vajeni pri nas, bila v neki srednje azijski deželi popolnoma
neumestna in nesmiselna.
Ali je sploh še smiselno govoriti o širjenju demokracije,
če so merila, kaj je demokracija in demokratičnost neuporabna?
Je, poglejte samo ZDA. Vrnite se v preteklost zgolj za deset, dvajset
let in videli boste, s čim so se ubadali v tej industrijsko razviti
družbi. Ukvarjali so se z enakopravnostjo ras in spolov. V ZDA,
na Zahodu in tudi pri nas je razvoj napredoval zelo hitro, ponekod
nekoliko počasneje. Velike razlike so obstajale tudi znotraj nekdanje
Jugoslavije. Potrpežljivi moramo biti s tistimi državami, kjer razvoj
demokracije poteka počasneje.
Za države na Balkanu je članstvo v Evropski uniji morda
res korenček za izvedbo demokratičnih procesov, toda kaj je lahko
potem korenček za države na Kavkazu in v Srednji Aziji?
Povsod na Kavkazu so mi zatrjevali, da želijo postati člani Evropske
unije
Pa je to realno?
Kavkaške države so članice Sveta Evrope, kjer srečujejo članice
Evropske unije, s katerimi se rade primerjajo. Resno računajo na
članstvo v Uniji. Armenci denimo razmišljajo, zakaj tudi ne bi sami
mogli postati člani EU, če je lahko tudi sosednja Turčija, s katero
imajo zelo specifično zgodovinsko preteklost, kandidat za članstvo.
Vprašanje je torej, ali ni Kavkaz del tega našega skupnega sveta,
le da je bil v preteklih letih pozabljen.
Toda s širitvijo Evropske unije je ta čas precejšen križ
Joschka
Fischer je pred dobrim poldrugim letom članstvo v EU ponujal tudi
Palestincem in Izraelcem, a šele, ko bodo dosegli mirovni dogovor.
Politični teoretiki so takrat svarili, da je neprimerno gojiti neuresničljiva
pričakovanja.
Je ob trenutnih razmerah v EU nova širitev na tako oddaljene
države kot so kavkaške sploh možna?
Danes se zdi ta ideja oddaljena in neuresničljiva. Vendar vas vprašam,
ali ste si pred dvajsetimi leti predstavljali, da bo Slovenija postala
članica Evropske unije ali da bo propadel socializem? Iskreno priznam,
da sem bil sam pred dvajsetimi leti prepričan, da je socializem
večni sistem, ki se ga nikoli ne bomo znebili. Mislil sem, da ne
obstajajo možnosti, da bi Slovenija postala članica iste skupnosti
držav, v kateri so Italija, Nemčija, Avstrija in druge. Prav zaradi
moje pretekle skeptičnosti sedaj takšne nove širitve ne izključujem.
Res pa je, da trenutno nismo vajeni tako razmišljati. A poglejmo
malce širše. Celotna skupnost držav OVSE, pri čemer mislim tako
na ZDA, EU kot Skupnost neodvisnih držav, šteje približno milijardo
ljudi. To je približno enako prebivalstvu Indije in hkrati malce
manj kot Kitajska. Če upoštevamo ta razmerja, bi vendarle morali
premisliti o tem, da se Evropska unija še nekoliko razširi.
Nedavni primeri iz zgodovine kažejo, da Zahod prinaša
demokracijo na tankih ali pa s političnimi pritiski.
Kje ste pa to pobrali?
To je moja ocena. Ali lahko kateri od teh omenjenih prijemov
dolgoročno prinese rezultate?
Demokracije ni mogoče prinašati s tanki. Takšno demokracijo bi
odklonil ali bi se zanjo zelo lepo zahvalil. Evropska unija ne dela
na ta način. Ne širi se s pomočjo vojske in nasilja. Prav nasprotno,
Evropska unija celo malce zadržuje tiste države, ki želijo priti
zraven.
Doslej so v zgodovini v glavnem vsiljevali diktaturo ne pa demokracije.
Vsaka ureditev, ki je vsiljena, ima nek demokratični defekt ali
primanjkljaj. O tem sem stoodstotno prepričan.
Kako pa potem komentirate osrednji cilj druge Busheve
administracije, ki je širjenje svobode in demokracije po svetu.
Zunanja ministrica Riceova vedno znova poudarja, da se morajo reformirati
arabske in srednje azijske države. Borci za človekove pravice, ki
delujejo v teh državah, pa opozarjajo, da prav ta pritisk zmanjšuje
njihove možnosti za dosego resničnih sprememb. A ni to torej kontradiktornost
procesa, ki ga je sprožila ameriška administracija?
Najbrž imate prav. Znani ameriški zunanji minister iz časa Nixonove
administracije Hennry Kissinger je bil velik občudovalcev Metternicha.
Napisal je doktorsko disertacijo o evropskem redu po Napoleonu,
torej o času pred marčno revolucijo. Kissinger in Metternich sta
zagovornika konservativizma, ki se izraža z besedami ravnotežje
sil, stabilnost in nasprotovanje revoluciji. Prav takšna je bila
nekaj časa ameriška politika. Mi pa vendarle poznamo tudi ameriško
politiko Woodrowa Wilsona po prvi svetovni vojni, ki je bila za
sto osemdeset stopinj drugačna. Bila je revolucionarna politika,
ki je temeljila na principih kot so demokracija, pravica narodov
do samoodločbe. Gre za dva politična koncepta, en je realistični
drugi pa idealistični. Američani so se v zadnjem desetletju premaknili
od pragmatičnega realizma, torej od teorije ravnotežja in stabilizacije,
k skoraj neki revolucionarni teoriji idealističnega impregniranja
sveta, ki se še najbolj odraža z besedami dajmo širiti demokracijo
in človekove pravice.
Imam načelne zadržke do idealističnega pristopa v mednarodnih odnosih,
saj je prav ta poizvedel revolucije, tako francosko kot oktobrsko.
Tudi za Balkan je v tem trenutku bistvenega pomena stabilnost, ravnotežje
sil in urejanje pragmatičnih ekonomskih vprašanj. Je pa neka točka,
kjer se ta dva koncepta strižeta. Večinoma pravijo, da je gospodarska
blaginja utemeljena tudi na demokratičnem tekmovanju v politiki.
Če obstaja torej tekmovanje med strankami, se bo to prenašalo tudi
na tekmovanje v gospodarstvu oziroma obratno. Bega pa me teza, ki
sem jo prebral v zadnji številki Foreign Affairs, češ da se lahko
kapitalistično konkurenčno gospodarstvo razvija tudi v razmerah
diktature.
Je ne razumete?
Ta ideja je zelo subverzivna, ker govori o tem, da lahko na Kitajskem
pričakujemo, da se bo komunistični sistem ohranil kljub živahnemu
kapitalističnemu gospodarstvu. Osebno mislim, da se bo tako ali
drugače na Kitajskem slej ali prej zgodila demokratična sprememba.
Morda ne po poti gospodarske temveč etnične oziroma nacionalne členitve.
Mislim, da bo nastalo več subjektov, ki bodo konkurirali za oblast
in ostale dobrine.
Zakaj je mednarodna skupnost pripravljena trpeti nekatere
avtokrate in diktatorje na območju Srednje Azije in Kavkaza? Zakaj
je mednarodna skupnost zmogla podpreti ljudska vrenja oziroma revolucije
v Ukrajini, Gruziji in Kirgiziji, ne pa v Azerbajdžanu?
Nimam vtisa, da bi obstajale kakšne razlike. Kar zadeva OVSE, smo
delali v Azerbajdžanu natanko isto kot v Kirgiziji ali Ukrajini.
So pa situacije v teh državah različne. Poročilo našega urada za
demokratične institucije in človekove pravice je bilo v primeru
azerbajdžanskih volitev skoraj na las enako poročilu iz ukrajinskih
ali gruzijskih volitev. Razlika je najbrž v tem, da so bile tamkajšnje
demokratične insituticije in politične skupine bolje organizirane
kot so v Azerbajdžanu. V primerjavi s prejšnjimi volitvami je v
Azerbajdžanu prišlo do neke pozitivne spremembe, kar me veseli,
dejstvo pa je, da ne moremo biti zadovoljni s tem, kar se je zgodilo.
Predstavniki azerbajdžanske opozicije so se mi
potožili, da se tako osamljeni zaradi izostale podpore iz tujine
niso počutili niti v sovjetskih časih, ko so prav tako že bili disidenti.
Vas ob takšni pripombi kot bivšega disidenta zaboli srce?
Veliko teh opozicijskih voditeljev je uspelo priti v parlament,
a verjetno s premajhnimi številkami. Razmerja v Azerbajdžanu verjetno
niso takšna, kot jih kažejo te volitve. A OVSE ne organizira volitev,
jih zgolj opazuje, zato lahko le bog z gotovostjo ve, kaj se je
dogajalo. Nasploh je OVSE zelo težavna organizacija, ker je v njej
veliko takšnih, ki jih zanimajo revolucije in veliko takšnih, ki
jih zanima ohranjanje statusa quo. Države se denimo lahko strinjajo
o gospodarski politiki, celo o boju proti terorizmu, medtem ko o
demokraciji in volitvah zelo težko najdejo skupen jezik. Odraz tega
je cel kup težav, ki jih imamo v organizaciji tako s sprejemanjem
dokumentov kot tudi reform.
Ob začetku slovenskega predsedovanja so Rusija in druge
države nekdanje sovjetske zveze OVSE očitale neuravnoteženost in
pristranskost. Ste v tem letu predsedovanja kdaj dobili občutek,
da države zahodno od Dunaja izkoriščajo organizacijo zgolj kot orodje
za doseganje lastnih zunanjepolitičnih ciljev?
Ne bi mogel reči, da posamezne države izkoriščajo OVSE. Pripombe
Condoleezze Rice, Jacka Strawja, Javierja Solane ali prijateljev
iz Romunije in Litve ne jemljem kot pritiska, temveč jih razumem
kot pogovor med prijatelji in zavezniki. Nenazadnje tudi Slovenija
želi, da se področje Kavkaza in Srednje Azije čim bolj približa
našim standardom. Sam si želim, da bi volitve v Kirgiziji, nekoč
pa tudi v Uzbekistanu, Turkmenistanu in Pridnjesterju potekale pošteno
in svobodno. Tu ne more iti za kakšen zahodni pritisk. Če pa imate
v mislih ZDA, moram povedati, da sem imel v času krize v Kirgiziji
res nekaj pogovorov z ameriškimi kolegi. Takrat so nam zgolj svetovali,
naj Kirgizijcem poskušamo pomagati sestaviti potrebno infrastrukturo
za funkcioniranje volilne komisije in nepristranskega preštevanja
glasov, kar smo tudi storili. Pogovarjali smo se torej o stvareh,
ki so se meni zdele samoumevne. Imel sem vtis, da govorim iz srca.
Je tudi ruski zunanji minister Sergej Lavrov prijatelj,
katerega nasvet upoštevate?
Zelo sem mu hvaležen za marsikateri nasvet. Mislim, da so imeli
v Washingtonu tu pa tam celo malce dvignjene obrvi, ker smo se med
predsedovanjem zelo ozirali na nasvete Ruske federacije. Ministra
Lavrova imam za prijatelja, in upam, da ima tudi on mene za prijatelja
ter spoštuje, kaj je Slovenija postorila v času predsedovanja.
© Pravice pridržane. Dnevnik 2005.
-
Prispevek v elektronski obliki .pdf - 137 Kb

|
|
|
Prednostne naloge OVSE v letu 2005
slovensko: (142 kB)
Pogosto zastavljena vprašanja
več >>>
Publikacija Kultura dialoga: norme načela,
zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih
slovensko: (1,15 MB)
Pilotni projekt izobraževanja o človekovih
pravicah
več
>>>
|
|
V središču
Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>>
OSCE Chairmanship Newsletter >>>
Kontakt
Ministrstvo za zunanje zadeve
Prešernova 25
SI- 1000 Ljubljana
Telefon: +386 1 478 2000
Telefaks:+386 1 478 2340
E-pošta: gp.mzz@gov.si
o strani >>>
|