|
|
Dnevnik - 3.12.2005
Aleš Gaube: Učne ure naše diplomacije ©
Dvanajst mesecev intenzivne multilateralne diplomacije se v Mladiki
izteka v sklepno fazo. Slovensko predsedovanje Organizaciji za varŹnost
in sodelovanje v Evropi, največjemu regionalnemu združenju, ki ima
precej manjŹšo težo kot Združeni narodi, je bila poučna šola. Ne
samo zaradi bližajočega se predŹsedovanja Evropski uniji leta 2008,
temveč predvsem zaradi podkovanosti same diploŹmacije. Slovenski
diplomatski mreži so se razširila obzorja. Svet se ji ne začenja
več zgolj v Bruslju in končuje v Prištini.
Zamrznjeni konflikti na tleh nekdanje SovŹjetske zveze v minulih
petnajstih letih nikoli niso bili na vrhu seznama s prednostnimi
nalogami slovenske diplomacije. Z Gorskim Karabahom, pridnjestrskim
vprašanjem, gruŹzijskimi težavami z rusko vojsko, ki po razŹpadu
Sovjetske zveze zavlačuje z umikom s Kavkaza, in avtokratsko-diktatorskimi
režimi od Erevana do Biškeka so se bolj ljubiteljsko ukvarjali posamezniki
na ministrstvu, kot da bi bili predmet resne politične analize z
reŹdnimi uvrstitvami na seje ministrovega koŹlegija.
Zanemarjanje etnično, kulturno in jezikovno izredno pestrega območja,
ki premore vse potenciale, da v prihodnjih letih iz tlečega soda
smodnika eksplodira v eno izmed osŹrednjih svetovnih kriznih žarišč,
je bilo celo relativno razumljivo. Slovenija je bila v čakalnici
za Nato in Evropsko unijo. Osredotočenost na evroatlantsko perspektivo
ni bila zgolj glavni cilj zunanje politike, bila je tudi del določanja
nove identitete države. Politična popkovina z Balkanom se je rezala
na vseh koncih. Tuji diplomati se prve polovice 90. let radi spominjajo
približno takole: Slovenija je želela dajati vtis, kot da nikoli
ni bila del Jugoslavije. Zanikanje zgodovinske realnosti nove države
je šlo celo tako daleč, da se je Titova državna tvorba v pogovorih
na štiri očiŹ opisovala kot nočna mora. V takšnem ozračju skorajda
ni bilo zanimanja za dogajanje vzhodno od Dunaja. Do srečanj s predstavniki
novonastalih držav na območju nekdanje Sovjetske zveze je prihajalo
kvečjemu ob robu multilateralnih srečanj ali ob predaji diplomatskih
poverilnih pisem predsedniku države. Rusija je bila izjema.
Po umiritvi vojnih viher na balkanskem območju je mednarodna skupnost
potrebovala nasvete. Slovenija, ki je medtem za tujino postala zgleden
primer demokratične tranzicije, je bila najprimernejši naslov za
to. Malce nejevoljno je država sprejela tudi to vlogo in se slednjič
v njej celo našla. Še najbolj so se horizonti slovenski diplomaciji
odprli z dvema predsedovanjema varnostnemu svetu Združenih narodov
avgusta leta 1998 in novembra leto dni kasneje. Predvsem pri prvem
se je Slovenija izkazala z dobrim vodenjem, ko je ob takratni prekinitvi
iraškega sodelovanje z oborožitvenimi inšpekcijami okusila, kaj
pomeni "upravljati" svetovne konflikte, ki naglo izbruhnejo.
Država se je s tedanjima enomesečnima krmarjenjema med interesi
velesil umestila na svetovni politični zemljevid. Prav zato nekoliko
preseneča ugotovitev ministra Dimitrija Rupla češ da je Slovenija
z letošnjim predsedovanjem ťsedla za veliko mizoŤ. Iste izjave smo
navsezadnje lahko slišali tudi ob vstopu v EU in Nato. Za nameček
pa svojevrstno nezaupnico prejšnjim dejanjem slovenske diplomacije
v zvezi s povečevanjem mednarodnih prepoznavnosti države predstavlja
zanesena, a ponesrečena izjava vodje projektne skupine OVSE pri
ministrstvu za zunanje zadeve Borisa Frleca, češ da tolikokrat pravilno
izgovorjenega imena naše prestolnice kot letos še ni slišal.
Neprespanih noči v Mladiki je bilo med predsedovanjem OVSE zagotovo
manj kot ob vodenju varnostnega sveta. Na zunanjem ministrstvu pa
je vseeno čutiti izjemno olajšanje. Naporna sezona multilaterale
se izteka. Z doseženim proračunom, začetim reformnim procesom organizacije
in imenovanjem novega generalnega sekretarja je Slovenija iz polnila
glavne domače naloge, podedovane po lanskem bolgarskem predsedstvu.
Ni ji pa v ťletu odločitveŤ uspelo uresničiti želje, da bi se OVSE
močneje angažiral na Kosovu.
Ob koncu slovenskega predsedovanja se zastavlja vprašanje, kako
bo Ljubljana izkoristila politični kapital, domnevno pridobljen
z vodenjem te organizacije. Tu se velja spomniti obiska izraelskega
zunanjega ministra Šimona Peresa pred leti v Ljubljani. Takrat mu
je še drugače notranjepolitično obarvani zunanji minister Rupel
ponudil Slovenijo kot možni kraj za pogajanja s Palestinci. Slovenska
ponudba je na obraz izraelskega diplomata v Peresovem spremstvu
privabila zgolj nasmešek. "Približno petdeseta država ste,
ki imate takšno zamisel Kar v vrsto se boste morali postaviti1!"
mi je prišepnil z nasmeškom. V mednarodnih odnosih so majhne države
pogosto lahko igrale pomembno vlogo. Zaradi svoje neproblematičnosti
in blokovske neopredeljenosti jim je uspelo dobre usluge posredništva
ponuditi zapletenemu mednaŹrodnemu okolju. Med tovrstne zgodbe o
usŹpehu je zagotovo mogoče uvrstiti Norveško, ki je blestela kot
gostiteljica pogajanj o mirovnem sporazumu iz Osla, s katerimi so
Palestinci in Izraelci stopili na težavno pot iskanja končnega sobivanja,
ali pa kot posrednica med uporniškimi tamilskimi tigri in osrednjo
šrilanško vlado.
Če se je Slovenija res izkazala za sijajno nepristransko posrednico
in se politični kapital ne bo stekel zgolj na račun predseŹdujočega
potem bi moral slediti tudi kakšen oprijemljivejši dokaz za njeno
sijajnost. Trepljanje Źtega ali onega šefa diplomacije po Ruplovih
ramenih pač ne zadošča za kakšno posebno veselje. Slovenija ima
veliko skritih gradov, ki so verjetno premajhni za izraelsko-palestinski
konflikt za kakšnega vzhodno Dunaja pa bi morda znali biti ravno
pravšnji.
© Pravice pridržane. Dnevnik 2005.
-
Prispevek v elektronski obliki .pdf - 115 Kb

|
|
|
Prednostne naloge OVSE v letu 2005
slovensko: (142 kB)
Pogosto zastavljena vprašanja
več >>>
Publikacija Kultura dialoga: norme načela,
zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih
slovensko: (1,15 MB)
Pilotni projekt izobraževanja o človekovih
pravicah
več
>>>
|
|
V središču
Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>>
OSCE Chairmanship Newsletter >>>
Kontakt
Ministrstvo za zunanje zadeve
Prešernova 25
SI- 1000 Ljubljana
Telefon: +386 1 478 2000
Telefaks:+386 1 478 2340
E-pošta: gp.mzz@gov.si
o strani >>>
|