|
|
Delo - 5.12.2005
Dr. Dimitrij Rupel: Pomen OVSE pred petnajstimi
leti in danes ©
Malokdo se spominja ali ve, kako usodno je Slovenija povezana z
Organizacijo za varnost in sodelovanje v Evropi (OVSE) oz. njeno
predhodnico, Konferenco za varnost in sodelovanje v Evropi (KVSE).
S tem ne mislim le dejstva, da so nas v to obširno mnogostransko
konferenco/organizacijo povabili že zgodaj po priznanju. Slovenijo
so za opazovalko sprejeli v Pragi 31. januarja 1992, za redno članico
pa v Helsinkih 26. marca istega leta, nekaj dni pred formalnim priznanjem
ZDA. Takrat sem bil član prve slovenske demokratične vlade in to
so bila važna potrdila za naš nadaljnji razvoj. Tudi ne mislim tega,
da je Slovenija izkoristila za mednarodno uveljavitev dva pomembna
sestanka KVSE, septembra 1990 v New Yorku in novembra 1990 v Parizu.
Septembra sem se na konferenco pritihotapil kot član avstrijske
delegacije (ki jo je vodil Alois Mock), novembra pa so me povabili
v jugoslovansko delegacijo, ki jo je vodil Borisav Jović. V Parizu
sem priredil novinarsko konferenco, na kateri sem ministrom KVSE
razdelil važen dokument: "Memorandum o stanju jugoslovanske
krize in o namerah Republike Slovenije". To so Beograjčani
razglasili za velik škandal. Na KVSE sem v različnih časih sodeloval
kot predstavnik treh različnih držav, kar je najbrž svojevrsten
dosežek.
Slovenija je na začetku, v letih 1990 in 1991, pred napovedjo neodvisnosti
poskušala doseči sporazum z Beogradom in drugimi republikami v Jugoslaviji.
Tako sem takoj po osamosvojitveni vojni (in ko se še ni dobro razplamtela
vojna v drugih delih Jugoslavije) v Demosu predlagal, naj bi Jugoslavijo
uredili kot nekakšno "mini-KVSE". Predlagal sem, naj bi
ustanovili "Konferenco o varnosti in sodelovanju jugoslovanskih
republik", katere članice bi bile samostojna Slovenija, Hrvaška
in "centralna Jugoslavija".
Dejansko je bila tedaj KVSE tesno povezana z revolucionarnimi in
reformističnimi gibanji v Srednji in Vzhodni Evropi. Spominjam se
enega prvih Demosovih "zarotniških" sestankov v neki hribovski
gostilni. Na tem sestanku me je zelo prevzel nastop Franca Zagožna.
Njegovo razmišljanje je bilo približno takšnole: "Pod okriljem
KVSE se začenja preureditev Evrope. Takoj se moramo povezati s KVSE,
saj vrata, skozi katera lahko stopimo v svobodo, ne bodo dolgo odprta."
KVSE je bila morda revolucionarna organizacija proti svoji volji.
Gotovo si podpisnika Helsinške sklepne listine Brežnjev ali Tito
leta 1975 nista predstavljala, da ju bodo na odru zgodovine kmalu
zamenjali glasniki "glasnosti in perestrojke", poljske
Solidarnosti, češke Listine 77 in slovenske Nove revije. Gotovo
pa je bila KVSE sopovzročiteljica evropske integracije, pretrgane
železne zavese in razdora Berlinskega zida. Brez nje morda ne bi
bilo novih demokratičnih držav in najbrž ne bi prišlo do velike
širitve EU in NATO leta 2004.
KVSE in kasneje OVSE je bila namera žrtev svojega uspeha. Pred
širitvijo NATO so jo ponekod imeli za alternativno, milejšo obliko
varnostne povezave. Na Zahodu so se morda bolj kot na Vzhodu zavedali
njene eksplozivne moči na področju "tretje košare", torej
na področju človekovih pravic, demokracije in volitev. V resnici
so bile najbolj odmevne pa tudi najbolj kritizirane akcije KVSE/OVSE,
ki so bile povezane z opazovanjem volitev in s spričevali, v katerih
so zapisane pozitivne in negativne ocene posameznih volilnih dosežkov.
Ponekod so prav alergični na OVSE, ker se "meša" v ustaljene
politične navade in vznemirja skupine na oblasti.
Ponekod imajo OVSE za "čakalnico" ali "vadnico"
na pol poti do NATO ali EU. V tem je OVSE podobna Svetu Evrope,
ki se nam je nekoč zdel višek stvarstva, pa smo ga - ko smo se začeli
ukvarjati z EU - nekoliko zanemarili. Vendar moramo biti previdni
in realni: nekatere članice OVSE ne bodo nikoli postale niti članice
NATO niti članice EU. Vendar nas je vseh skupaj 55 držav, kar je
milijardna množica ljudi in velikanski politični potencial tudi
za prihodnost. Letos nam je uspelo urediti nekaj zoprnih tehničnih
in organizacijskih problemov (članarine, proračun, generalni sekretar),
kar nas uvršča med boljše mednarodne organizacije. Če bomo ugotovili,
da smo dosegli, kar je bilo mogoče doseči glede približevanja Vzhoda
in Zahoda, bomo v drugem koraku ugotovili, da se na dnevni red evropskega
človeštva postavljajo tudi drugi izzivi, ki jih je nemara najlažje
rešiti ravno v okviru OVSE. Mislim na t.i. dialog kultur in civilizacij,
ki ga potrebujejo tako Židje kot kristjani in Muslimani. Za Slovenijo
je ta snov posebej važna, saj živimo nedaleč od središč muslimanske
kulture in od tistega dela Vzhoda, ki ga ne imenujemo brez razloga
Bližnji Vzhod.
OVSE ima nekatere enake značilnosti in težave, kot jih ima Evropska
unija oz. evropska skupnost. Povezani smo na paradoksalen način,
saj je jedro naše povezave mnogovrstnost, naše vezivo pa so razlike.
Razlike niso znane kot najbolj zanesljivo vezivo, vendar smo se
po vseh skušnjah in skušnjavah z avtoritarnostjo in diktaturami
navadili živeti z njegovo pomočjo. V OVSE sobivata dve "šoli":
idealizem, ki zagovarja človekove pravice, demokracijo in samoodločbo;
in realizem, ki daje prednost ravnotežju, stabilnosti in državni
suverenosti. Tudi to nasprotje je realnost našega sveta, s katero
se moramo spoprijeti. V okviru tega spoprijema bomo nemara našli
definicijo terorizma in pravila, ki bodo dovoljevala reševanje manjšinskih
ali narodnih stisk preko državnih meja.
Slovenija te dni doživlja OVSE v znamenju kritike prometnih zastojev
in stroškov za ministrsko konferenco, kar pomeni, da smo se varno
oddaljili od glavnih skrbi OVSE. Še bolj pomembno pa je, da Slovenija
s predsedovanjem OVSE (ki ga v duhu njene humanitarne tradicije
predstavniki slovenske države opravljamo brezplačno) izkazuje državno
zrelost. V OVSE (pa najbrž še kje drugje) dokazujemo, da nam ne
gre le za svoje interese, ampak skrbimo tudi za druge. Letos smo
se v OVSE (relativno uspešno) brigali za Kirgizijo in Ukrajino,
za Gruzijo in Moldovo, za Armenijo in Azerbajdžan, predvsem pa za
Kosovo. Zasedli smo sedež za veliko mizo svetovne politike. Ko bi
bil prazen, bi nas pogrešali. Slovenija je postala nepogrešljiva.
Dr. Dimitrij Rupel je minister za zunanje zadeve Republike
Slovenije ter predsedujoči Organizaciji za varnost in sodelovanje
v Evropi.
© Pravice pridržane. Delo 2005.
-
Prispevek v elektronski obliki .pdf - slovensko
156,4 kB >>>, angleško
87,4 kB >>>

|
|
|
Prednostne naloge OVSE v letu 2005
slovensko: (142 kB)
Pogosto zastavljena vprašanja
več >>>
Publikacija Kultura dialoga: norme načela,
zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih
slovensko: (1,15 MB)
Pilotni projekt izobraževanja o človekovih
pravicah
več
>>>
|
|
V središču
Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>>
OSCE Chairmanship Newsletter >>>
Kontakt
Ministrstvo za zunanje zadeve
Prešernova 25
SI- 1000 Ljubljana
Telefon: +386 1 478 2000
Telefaks:+386 1 478 2340
E-pošta: gp.mzz@gov.si
o strani >>>
|