|
|
Večer - 5.12.2005
Aleš Lednik: Intervju s Predsedujočim OVSE dr. Dimitrijem
Ruplom ©
Slovenija je bila kot predsedujoča OVSE v tem letu že
deležne pohval, končne ocene predsedovanja na vrhu v Ljubljani pa
bodo odvisne predvsem od vtisa, ki smo ga pustili med vodenjem ter
od dosežkov. Kakšne ocene pričakujete?
Želim si, da bi bile ocene pozitivne in da bi upoštevale razmere,
v katerih smo delovali. Spomnite se, da je OVSE leto začela z vrsto
nerešenih vprašanj. Nismo imeli rešenega vprašanja prispevkov. To
je bil ostanek iz prejšnjega predsedovanja, ko se nismo mogli sporazumeti
o tem, koliko je mogoče znižati prispevek Rusije in povišati prispevek
ZDA. Bil je odpor z obeh strani, kar je popolnoma logično. Imeli
smo problem proračuna, ki smo ga rešili šele poleti, ter problem
generalnega sekretarja, o katerem se tudi dolgo nismo mogli sporazumeti.
Toda te formalne stvari nam je uspelo rešiti, zadaj pa so pred nami
drugi izzivi; ali na bo uspelo sprejeti ustrezne dokumente, se bo
ponovila situacija iz prejšnjih dveh ministerialov v Sofiji in Maastrichtu,
ko ni bilo ministrske deklaracije. Doslej nisem zasledil, da bi
bila kakšna država grozno jezna na Slovenijo ali pa name, z izjemo
morda nekega trenutka po dogodkih v Andižanu, ko so bili v Uzbekistanu
precej proti nam. Mislim, da bomo to predsedovanje opravili dokaj
uspešno in brez bolečin.
Kakšni so pred vrhom v Ljubljani obeti, da bo vendarle
sprejeta ministrska deklaracija? Njen sprejem je predvsem odvisen
od ZDA in Rusije, kjer gre za politični konflikt izvažanja demokracije
na eni ter za ohranjanje vpliva in moči na drugi strani.
Ne bojim se, da bi imeli kakšne težave s pojmovanjem demokracije.
Problem te deklaracije je omenjanje t.i. istanbulskih zavez. Povezane
so z voljo Rusije, da umakne orožje in strelivo iz nekaterih držav,
kot sta recimo Gruzija in Moldova. Američani zelo radi omenjajo
to obveznost, Rusi pa jo neradi slišijo. Dejstvo je, da so Rusi
iz Gruzije že umaknili precej velik kontingent orožja, medtem ko
je v Moldovi in Pridnestrju stvar nekoliko zapletenejša. Tam imamo
opraviti z neko lokalno elito, ki ne spusti iz rok svoje zaščitnice
Rusije. Oni razumejo tisto orožje kot jamstvo za svoj obstoj, za
svoje preživetje. Tu moramo biti previdni. Želim si, da bi bilo
mogoče istanbulske zaveze v deklaraciji omeniti afirmativno, ali
bo to mogoče, pa ne znam povedati. Od omenjanja zavez je odvisno
ali bomo imeli ministrsko deklaracijo. Če je ne bomo imeli, bodo
sporočila te konference pripovedovali skozi usta predsedujočega.
To se pravi, da bo predsedujoči svobodnejši v svojih izjavah, kot
bi bil sicer. Pričakujete lahko, da bodo nekatere izjave močnejše
in ostrejše, kot bi bile sicer. To je za vsakega politika velika
skušnjava, vendar sem se sam pripravljen zadržati, če bi bilo to
v korist celotne organizacije. OVSE vendarle šteje 55 držav udeleženk
in iskanje konsenza, ki je nujen, ni preprosto. To je še težje kot
doseči soglasje med slovenskimi strankami.
Koliko je na predsedovanje vplivalo dejstvo, da smo OVSE
vodili v zelo nehvaležnih okoliščinah, tik po oranžni revoluciji
v Ukrajini. Odprla so se nova krizna žarišča v Srednji Aziji, Pridnestrju
in Kavkazu. Bolgarija nem je zapustila precej neopravljenega dela,
omenili ste formalne težave. Bo Belgiji uspelo izpeljati reforme
OVSE, katerih kažipot pripravlja Slovenija?
Razumeti morate kaj ta kažipot pomeni. Pomeni to, da v tem trenutku
še nismo sposobni narediti nekaterih korakov. Ne vseh, nekatere
lahko, drugih pa še ne moremo. Države kratko malo niso pripravljene
na to, da bi v tem trenutku delale velike korake. Koliko bo mogoče
reforme izvesti prihodnje leto, ne vem, vsekakor pa se bo morala
OVSE v nekaj letih še bolj reformirati, kot se je letos, da bo preživela
in da bo kos izzivom časa. Tisto, kar čaka belgijsko predsedstvo
in kar utegne biti zanimivo in vzpodbudno, je dogovarjanje med Armenijo
in Azerbajdžanom. Imam vtis, da se bo leta 2006 stvar bolj ali manj
razpletla, če se sploh bo. Kar čaka na leto 2006 je tudi dogajanje
na Balkanu oziroma zgodba s Kosovom. Tu je bilo slovensko predsedovanje
srečno le v toliko, da se je zgodba začela v njegovem času, enako
velja za zgodbo z Gorskim Karabahom. Pred kratkim sem govoril za
azerbajdžanskim predsednikom Alijevim. Povedal sem mu, da je Slovenija
pripravljena gostiti srečanje med njim in armenskim predsednikom,
ki je bil tudi povabljen v Slovenijo. To se lahko zgodi že januarja
in v tem smislu bi Slovenija dodatno prispevala k reševanju tega
problema.
V Ukrajini se je zgodba na pol dogajala med našim predsedovanjem.
Za novo leto sem bil v Ukrajini, ko Juščenko še ni bil predsednik,
ter kasneje na njegovi inavguraciji kot predstavnik OVSE. Takrat
se je vlada šele sestavljala in s sogovorniki sem imel zelo zanimive
pogovore. Iz pogovorov z začetka ukrajinske oranžne revolucije sem
pravzaprav razumel, v čem so glavni problemi in kako utegne nov
položaj vplivati na okolje. Recimo na reševanje vprašanja Pridnestrja,
odnosov z Moldovo in tako naprej.Videl sem, kako se revolucija brusi,
kako se obrusi in kako se mehča. V začetku so bili moji sogovorniki
zelo odloči kaj vse bodo naredili, v nadaljevanju so bili zmernejši
in mehkejši, ker so nastopili nove okoliščine. Slovenija tako ni
bila le priča, ampak tudi soakter dogajanja v Ukrajini.
Kirgizija je bila precej na naših ramenih, toda oziraje se na okoliščine
in možnosti, je bila Slovenija precej uspešna. Stvari se niso usodno
zapletle, ampak so se začele razpletati. Danes imamo neko stanje,
ki pravzaprav ni idealno, ni za izložbo, je pa dokaj normalno. Seveda
je pa treba vedeti, da je Krigizija blizu Kitajske. Govorimo o Srednji
Aziji, vendar je to prostor onstran Indije, torej v neposredni bližini
osrčja azijskega življenja. Tam pa nekateri evropski standardi niso
povsem uporabni.
Medtem ko je ruski zunanji minister Sergej Lavrov že
v Ljubljani, kaže, da bo ameriška državna sekretarka Condoleezza
Rice med evropsko turnejo obšla Slovenijo in vrh OVSE.
Svoje udeležbe ni potrdila. Obstaja nevarnost, da je ne bo. V tem
primeru bo delegacijo vodil ambasador Nick Burns, zelo kompetenten
sogovornik in eden vodilnih v organizaciji. Toda pustimo tudi iz
varnostnih razlogov to vprašanje odprto.
© Pravice pridržane. Večer 2005.
-
Prispevek v elektronski obliki .pdf - 150,8 Kb >>>

|
|
|
Prednostne naloge OVSE v letu 2005
slovensko: (142 kB)
Pogosto zastavljena vprašanja
več >>>
Publikacija Kultura dialoga: norme načela,
zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih
slovensko: (1,15 MB)
Pilotni projekt izobraževanja o človekovih
pravicah
več
>>>
|
|
V središču
Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>>
OSCE Chairmanship Newsletter >>>
Kontakt
Ministrstvo za zunanje zadeve
Prešernova 25
SI- 1000 Ljubljana
Telefon: +386 1 478 2000
Telefaks:+386 1 478 2340
E-pošta: gp.mzz@gov.si
o strani >>>
|